zaterdag 21 maart 2020

Voedselbanken

Het Groninger Boter- en broodhuisje in de 19e eeuw

Toen het hamsteren begon, kwamen er meteen noodsignalen van de voedselbanken over tekorten. De supermarkten hadden geen overschotten meer. En ondanks alle berichten dat we niet hoeven te hamsteren, gaan er voedselbanken dicht. De voedselbank Zuid-Oost Drenthe sluit voor twee weken. Dat wordt zwaar voor de mensen daar. Kwetsbare gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank komen nu in de problemen, vrees ik.

In Groningen loopt het iets anders. Het boter- en broodhuisje bij de Martinikerk is open geweest op woensdag voor mensen die spullen wilden brengen voor de voedselbank. Het is een historische plek in Groningen, de plek waar armen eten konden halen. De voedselbank van vroeger. 

Schuin tegenover de Martinikerk staat het Feithhuis. Vroeger was dat het woonhuis van de Groninger archivaris J.A. Feith. Nu zit er in het prachtige pand al jaren een restaurant. Net als alle horeca moesten zij ook sluiten. En nu hebben zij besloten maaltijden te gaan koken voor de voedselbank. Aan de ene kant vind ik het pijnlijk dat de 'gaarkeuken' weer terug moest komen. Aan de andere kant vind ik het een prachtig initiatief.

En ik ben niet de enige. Het maken van de maaltijden kost tussen 7000,00 en 8000,00 per maand. En in vier dagen was er 80.000,00 gedoneerd, ik heb ook meegedaan. De komende maanden is er warm eten via de voedselbank in Groningen. Er zullen vast meer van dit soort voorbeelden zijn in Nederland. Ik vond het zo mooi, dat ik het even moest delen. En ik hoor graag andere voorbeelden.


Foto: Wikimedia commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...