woensdag 11 maart 2020

Nieuwe recepten - haver en paddenstoelen













De afgelopen tijd heb ik weer wat recepten aan mijn persoonlijk kookboek toe kunnen voegen. Het blijft toch leuk om iets nieuws te proberen, te bedenken of iets na te maken. 


Mama-Khalid havermout

Khalid was een schoolvriend van mijn broer. Zijn moeder, die we als familie nooit ontmoet hebben en die we voor het gemak mama-Khalid noemden, kon geweldig koken. Bij feestelijke gelegenheden nam hij wel eens eten mee. Een van de gerechten was een toetje met couscous, kaneel, gember en gedroogde vruchten. Op een zondagmorgen bedacht ik dat ik wel eens op mama-Khalids manier havermout kon maken, de couscous vervangen door havermout en het water door melk. Het werd een lekker ontbijt.
Hoewel het nogal mediterraan is, maak je alles met ingrediënten die je lang kunt bewaren. Zo was het vroeger in de winter ook natuurlijk. Er waren maanden dat het enige fruit dat nog 'vers' was, de bewaarappels waren. Verder werd alles uit de inmaak gegeten. Dat hoeft tegenwoordig niet meer, maar ik denk dat je toch het een en ander bespaart als je alleen groenten en fruit uit het seizoen eet.


Paddenstoelen bourguignon

Ik weet niet precies meer waar ik dit recept gevonden heb. Ik kwam het een tijd geleden tegen in een tijdschrift en heb er een foto van gemaakt.

5 uien in ringen * 2 teentjes knoflook * 2 stengels bleekselderij * 4 grote wortels in plakken * 1 courgette in blokjes *3 portobello's in blokjes * 300 gram champignons in plakjes * 350 ml rode wijn * 750 ml groentebouillon * 4 takjes tijm * 2 laurierbladen *  zout en peper * olie.

Verhit olie in een pan met dikke bodem. Fruit de ui en de knoflook  tot de uit glazig is. Voeg de bleekselderij en wortel toe  * na een paar minuten de paddenstoelen  erbij, met de wijn, de bouillon en de kruiden. Laat dit 45 minuten stoven. Voeg dan de courgette toe en laat nog 30 minuten stoven. Zo nu en dan even doorroeren.

Ik heb het vocht wat laten inkoken, want het was wel wat nat allemaal. Waarschijnlijk voeg ik de volgende keer minder bouillon toe. De smaak is heel bourguignonnig, zeg maar. 't Is een goed recept.


Haverappeltaart

Een vriendin liet met deze taart proeven. Ik vond 'm heel erg lekker. Dit is het recept:

Meng voor de bodem 250 gram havermout, 500 gram zelfrijzend bakmeel, 500 gram donkerbruine basterdsuiker, 400 gram gesmolten roomboter, 1 ei, 1 theelepel zout en een beetje keukenstroop. Maak een bodem van dit mengsel op een bakplaat. Snij 1,75 kilo appels in heel kleine stukjes en meng met 100 gram rozijnen, 3 eetlepels suiker en 1 eetlepel kaneel. Doe de vulling op de bodem en bak de taart in een voorverwarmde oven op 150 graden, ongeveer een uur.


Paddenstoelensaus met dragon

In Engeland, toen we daar waren voor de bruiloft van mijn nichtje, at ik twee keer pasta met deze saus in een café vlak bij ons hotel. Vrijdag voor mijn afscheid kwamen mijn zus en zwager eten en we hebben samen dit recept nagemaakt.

Fruit een grote witte ui lekker zoet, voeg een doosje gesneden oesterzwammen en kastanjechampignons toe en bak ze gaar met een flinke scheut witte wijn (wij hadden V
oignier) Kook intussen anderhalf bakje verse pasta gaar in een paar minuten. Roer een bekertje creme fraîche door de paddenstoelen, voeg zout en peper toe en laat even inkoken. Hak de verse dragon fijn en roer door de saus als deze al van het vuur af is. De geur en de smaak van dragon zijn sterk genoeg.

Ik had een salade van veldsla bij de pasta. En al met al was het heel lekker.


Foto: wikimedia commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...