dinsdag 24 maart 2020

Gekregen en gekocht - winter 19/20

Ongeveer de helft van alle bloemen die ik kreeg bij mijn afscheid

Gekregen

Steeds als ik deze post maak, of aanvul, besef ik hoe belangrijk het is dat ik stil sta bij wat ik krijg. En hoe mooi het is om te ontvangen. Hoe klein het ook is (deze keer een doosje thee bijvoorbeeld), het geeft me een heel rijk gevoel. En zeker een overzicht van een paar maanden...

Uit Engeland kreeg ik van mijn nichtje en haar man een oude prent van een Franse vrouwenuniversiteit. De prent is getekend rond 1900. In die tijd waren er inderdaad discussies over de vraag of er geen aparte universiteit moest komen voor vrouwen. Het was voor mannen toch te veel afleiding om vrouwen in de buurt te hebben. En voor vrouwen was het wellicht een aanslag op hun eer om zo tussen de mannen te zijn. Tja... een oude discussie. Ik kreeg de prent in relatie met mijn onderzoek naar een van de eerste vrouwelijke dominees in Nederland. Ik heb de prent inmiddels ingelijst en hij komt in de buurt van mijn werkplek te hangen. Als inspiratie.

Van mijn zus en zwager kreeg ik het de waterdispenser waar ik al over schreef. Liters en liters water heb ik er al mee bespaard. En mijn zus had een tafelkleed voor me gemaakt voor bij mijn zitje in de tuin. Hopelijk kan ik er binnenkort gebruik van maken.

Ik vertelde mijn collega dat ik moeite had met slapen. En hij nam speciale thee voor me mee, die zijn vriendin elke avond drinkt. Ik vond het erg lief.

Er was een halve emmer verf over van het schilderen van de panelen voor een tentoonstelling die ik heb gemaakt. We hadden er geen doel meer voor. Ik kon hem meenemen. Ik ben van plan de verf in de keuken te gebruiken om de muur wat op te frissen. Ik heb nog rollers en een bak, dus nu is het wachten op een mooie lentedag waarop de deuren open kunnen. Een paar uurtjes verven en mijn keukenmuur is weer als nieuw.

En dan mijn afscheid. Ik kreeg bloemen, boeken, cadeaubonnen, boekenbonnen, wijn en wat kleinigheidjes. Een vriendin maakte een dromenvanger voor me en van mijn familie kreeg ik een polssteun voor bij mijn toetsenbord en chocola voor een half jaar. Iedere laatste week van de maand kan ik een pakketje verwachten. Alles bij elkaar was het zo veel dat we twee winkelkratten vol spullen konden vullen met de cadeaus. Ik had het niet verwacht en het was heerlijk.


Gekocht

detail van m'n nieuwe jurkje.
Veel bijzonders kocht ik niet dit seizoen. Een nieuwe toiletborstel van 11,00 voor 1,00. Een jurkje voor 6,75. Ik wilde bij een optreden iets nieuws aan. Voor een projectje rondom mijn jubeljaar kocht ik wat potloden en een paar kleuren inkt, alles bij elkaar voor 11,60.

Maar de belangrijkste uitgave, die me ook heel veel plezier doet, is een nieuwe stofzuiger. Het is een kruimeldief in een stofzuigersteel. Ik had een logge, oude, hier en daar kapotte stofzuiger waar ik me enorm aan stoorde. Ik zoog altijd met heel veel tegenzin. Ik ben zo blij dat ik daar van af ben. Ik schreef er eerder al over, en het doet me zo veel plezier dat ik nog maar een keer de lof van mijn stofzuiger zing. Het nieuwe stofzuigertje staat vrijwel onzichtbaar in de hoek van de kamer. Zo gepakt om even iets op te zuigen, en een kruimeldief bij de hand. Ik betaalde 79,24 voor het ding. In de aanbieding met 15% korting ook nog. Echt een heel goede aankoop. Wat een verandering!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...