zondag 15 maart 2020

Hamsteren of sprokkelen?


De premier vraagt ons niet te hamsteren. Er staan tegelijkertijd allerlei foto's op Internet van lege winkelschappen. Mijn zus vertelde dat zij in Almere geen paracetamol meer kon krijgen. Gaat dat een probleem worden? Ik ging zaterdag naar de supermarkt om het zelf maar te ontdekken. Meestal ga ik met de fiets. Ik heb zo'n postbodefiets met een krat en daar kan ik voor een week boodschappen in meenemen. Deze keer ging ik met de auto om wat meer mee te kunnen nemen.

Het was een drukte van belang in de winkel en heel veel schappen waren gewoon vol. Vooral de groente-afdeling was helemaal aangevuld. En van heel goede kwaliteit. Een van de medewerkers vertelde me dat hij met zijn collega's al vanaf 7 uur bezig was met het vullen van de vakken. Er waren al 5 volle vrachtwagens leeggehaald en ze verwachtten nog een aantal. Normaal zijn vijf vrachtwagens voor een hele zaterdag de gewone lading. En ik was er tegen een uur of 12. Brood moest nog worden bijgevuld, maar ik eet nauwelijks brood en ik wilde roggebrood omdat je dat langer kunt bewaren.

Ik hamster niet, maar wil genoeg in huis hebben voor het geval ik weer ziek word. Het NRC noemde dat sprokkelen. In januari bleek dat ik genoeg in huis had om tijdens twee weken ziekte goed te kunnen eten, maar er waren wel wat gaten in geslagen. Mijn weerstand is nog steeds niet geweldig, dus ik houd extra rekening met mijn kwetsbaarheid. Ik wil makkelijke maaltijden kunnen maken voor de keren dat ik echt zwak ben. Ik hamster dus niet voor de komende maanden, ik neem voorzorgmaatregelen voor de korte termijn.  Dus wat kocht ik.

Wat lang meegaat:
Twee pakken houdbare melk
Een pak havermout
Een pak muesli
Twee pakken walnoten
Een pak cashewnoten
Zes blikken bonen
Twee blikken tomaten
Twee pakken gezeefde tomaten
Houdbare kookroom
Twee pakken roggebrood

Bewaargroente:
Een spitskool
Een selderijknol
Een kilo aardappels
Een kilo zoete aardappels
Twee pakken gekookte bieten
1,5 Kilo appels
Drie pastinaken

Voor in het vriesvak:
Een groot stuk kaas (deels geraspt in de vriezer)
Veg-vlees

Overig:
Extra WC-papier
Hoestsnoepjes
Pijnstillers (bijna niet meer te krijgen overigens)
10 in plaats van 6 eieren

Dit kocht ik dus voor een mogelijke quarantaine. Ik heb net vorige week een kilo zilvervliesrijst gekocht. Ik heb nog spliterwten, gedroogde bonen, zonnebloempitten, pompoenpitten, pasta, rozijnen, gedoogd fruit. Daar kan ik nog even mee vooruit. Ik deed verder gewoon boodschappen voor de komende week in de verwachting dat ik niet ziek word. Voor al die spullen had ik wel even de auto nodig.

In combinatie met de gewone boodschappen (die me meestal rond de 35,00 kosten) was ik  ruim 111,00 kwijt deze keer. Ik moet toegeven dat zo groot inkopen wel invloed had op andere dingen die ik kocht. Een 6pak bockbier bijvoorbeeld en twee hazelnoottaartjes die 35% korting hadden. Ik kocht twee bakken kant en klare salade die in de aanbieding waren en dan nog 35% afgeprijsd. Dergelijke dingen zou ik normaal niet kopen. In de stemming van groot inkopen, pakte ik makkelijker wat extra's. Verder kocht ik nog perssinaasappels en veel groene groenten waarvan een deel in het vriesvak zal verdwijnen als een snelle maaltijd-voor-het-geval-dat.

Als ik ziek word, is er nu in ieder geval geen probleem en als ik gezond blijf ook niet. Ik ben voorbereid en dat is een veilig gevoel. En ik wens iedereen toe dat het virus aan jou en je dierbaren voorbij gaat.


2 opmerkingen:

  1. Zo ongeveer ziet mijn wintervoorraad er ook uit. Het viel me vorige week met boodschappen doen op,dat bijna niemand bewaargroenten of fruit meeneemt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er niet echt op gelet, maar ik kan het me voorstellen.

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...