donderdag 10 oktober 2019

Bokbier proeven


Bokbier heeft een bijzondere betekenis voor me. Dit jaar stelde ik een vriend voor eens een proeverij te houden van herfstbok. Ik vond een paar bierrecepten op Internet en we kozen samen voor een kaasfondue.

Mijn vriend verzamelde een week lang prachtige bieren. Iedere keer kreeg ik weer een berichtje dat hij iets lekkers had gevonden. Hij was naar een klein brouwerijtje in Zwanenbrug geweest voor hun bokbier. Hij koos voor een Chouffe, brouwerij het IJ en nog een bier waarvan ik de naam vergeten ben. Toen ik vrijdagavond aankwam, namen we een Bok+sprong van dat kleine brouwerijtje. Het was zacht van smaak en typisch bok.

De volgende dag was de echte proeverij. We moesten eerst nog even boodschappen doen. Bij de L*dl vonden we het bier Archivist, tot onze grote verrassing. We zijn allebei archivaris van beroep, dus dit was een heel bijzonder biertje voor ons. We dronken het toen we terug waren en waren er erg over te spreken. Best beer ever.... uiteraard!

Aan het einde van de middag kwam een van mijn broers om samen met ons een film over Von Humboldt te kijken. Hij had mij het boek over Von Humboldt aangeraden, dus keken we samen de film. Hoewel de natuurbeelden erg mooi waren, was het verhaal teleurstellend. Voor geen van ons drieën leek het personage op de Humboldt die wij in gedachten hadden tijdens het lezen. Het was toch leuk de film even gezien te hebben. Tijdens de film nam ik geen bier, mijn vriend wel. Hij nam het biertje waarvan ik de naam vergeten ben.

Na de film vertrok mijn broer weer en gingen wij verder met het bier. We maakten een kaasfondue op basis van de Chouffe en deden er scherpe paprika door. Het was een goed idee. We hadden broccoliroosjes, champignons, tomaatjes, banaan en druiven, naast een bierbrood dat we in de fondue konden dopen. We deelden samen een Chouffe en later een dubbelbok. Toen had ik echt genoeg bier gehad. En ik vond ze allemaal goed.

We sloten de avond af met een glas brandy en gingen tevreden slapen. Voor ons is dit zeker voor herhaling vatbaar. Volgend jaar herfst maar weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...