zondag 20 oktober 2019

Gegeven en weggedaan - zomer 2019


Gegeven

Nichtje en schoonneef
Voor de bruiloft van mijn nichtje maakte ik weer een enveloppenboekje.  Deze keer van 12 enveloppen. Ieder kreeg 4 enveloppen, voor ieder seizoen één, mijn zus en zwager 4, mijn broer 4 en ik 4. Ik heb gekozen voor het thema tuin. We waren bij nichtje en schoonneef op bezoek tijdens onze Austenreis. Toen was het gesprek over de tuin gegaan. Neef dacht dat hij pepermunt in de tuin had staan. Het bleek citroenmelisse. Dus mijn eerste zakje was pepermunt. En dan nog siererwt (ruikt heerlijk), zonnebloemen (symbool voor het positieve in het leven) en zaden uit mijn eigen tuin van de akelei (mijn lievelingsbloem). Wat de anderen hebben gegeven, weet ik eigenlijk niet. In ieder geval hebben ze het eerste jaar van hun huwelijk ieder maand een cadeautje.

Tuinbeeld geven met elkaar
Een vriendin werd 60 en gaf een fijn feest. We legden allemaal geld bij elkaar voor haar. Ze houdt enorm van haar tuin en wil daar nog altijd een beeld in zetten. Ik weet hoe leuk dat is . Iedereen nam ook iets mee voor het buffet. Dat werd een heerlijke maaltijd. Al met al was het een gezellig feestje.

Meedenken is ook wat
Een van de vrijwilligers bij mijn stichting moet een baan vinden om te voorkomen dat ze in de bijstand terecht komt. Ik vond een prachtige baan voor haar, redelijk passend bij haar achtergrondopleiding. Helaas werd ze niet uitgenodigd voor een gesprek, er bleken 160 kandidaten te zijn.
Mijn nichtje gaat volgend jaar studeren. Ze is nog steeds niet helemaal zeker over wat ze wil. Dus tijdens onze vakantie ik Berlijn heb ik lang met haar gesproken. Ik hoop dat het wat helpt. Ze zal er wel uitkomen want ze benadert het heel grondig. Er zit wat onzekerheid achter, en ... laten we eerlijk zijn; op je 17e zo'n belangrijk deel van je toekomst bepalen is niet alleen voor haar een opgave. Ondertussen houd ik vinger aan de pols.

Brief 
Mijn broer en ik willen elkaar graag spreken maar het lukt ons vaak niet. Als ik hem bel, heeft hij geen tijd en andersom. Ik wilde hem graag een paar dingen laten weten dus, voor de grap, heb ik de oude vertrouwde manier gekozen van de brief. Niet via de post, maar aan mijn andere broer meegegeven. Nog traditioneler. Ik heb er erg veel plezier aan gehad. Terug in de tijd.

Tijdschriften
Bij de winkel van Terre waren een paar oude tijdschriften ingebracht. We leggen geen tijdschriften in de winkel die ouder zijn dan 3 jaar. Deze zouden dus in het oud papier terecht komen. Om de zoveel weken komt de fanfare de papieren ophalen. Van de opbrengst kunnen zij dan weer instrumenten kopen. Dat is prima, maar dit was het tijdschrift Genoeg en ik weet dat een collega van mij dat leuk vindt. Ik heb ze op zijn bureau neergelegd. Hij vond het geweldig leuk.

Het mooie van dit geven is dat mensen eigenlijk steeds in je gedachten zijn. Steeds is het de vraag: wie kan ik hier een plezier mee doen. Een klein stapeltje tijdschriften is dan ineens een stuk groter.


Weggedaan

Kleding 
Bloemetjesrok, twee broeken, schoenen die niet meer goed waren. Deels dus naar de kringloop en deels in de prullenbak.

Boeken die 'uit' zijn geraakt
Twee kookboeken die ik niet meer gebruik en een boek over Ikebana. De kookboeken waren een typisch voorbeeld van een impulsaankoop. Ik heb echt genoeg recepten voor de komende 50 jaar, geknipt uit allerlei tijdschriften van supermarkten en in de paar mooie kookboeken die ik heb. Ik denk dat in de komende tijd nog wel een paar andere kookboeken mijn huis zullen verlaten. Ikebana heb ik uitgeprobeerd en geconstateerd dat het niet echt iets voor mij was. Daarom maar weg. Een kunstboek dat ik ooit van iemand kreeg. Ik heb weinig met die kunst, dus misschien is het iets waar iemand anders iets mee kan.

Bijna weggedaan, maar toch gehouden in andere vorm
Mijn tuinhandschoenen waren versleten, of in ieder geval de rechter handschoen had een gat in de duim en de wijsvinger. Ik dacht eerst dat ik ze weg zou gooien, maar het zijn nu mijn vuurhandschoenen. Hergebruik is toch leuker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...