donderdag 3 oktober 2019

Een nieuwe studie - de domina

Laurences inschrijving in Leiden. De studente die onder haar staat werd kamerlid voor de VVD


Drie jaar geleden heb ik haar ontdekt tijdens een historisch onderzoek: Laurence Dufour, een van de eerste vrouwelijke predikanten in Nederland. In de jaren '20 gaf de Lutherse kerk haar toegang tot de preekstoel.

Zonder dat ik precies kan uitleggen waarom, ben ik gefascineerd geraakt door haar. Wat dreef haar naar zo'n mannenwereld? Ze besloot de synode om toestemming te vragen toen ze nog maar net studeerde in Leiden. Net twintig was ze...

Haar eerste gemeente was in Zeeland, Groede. Ze werd de eerste domina in Zeeland. Groede was een klein plaatsje, ver weg van het grote Haarlem waar Laurence vandaan kwam. Haar neef vertelde me dat ze haar net zo goed naar Rottumerplaat hadden kunnen sturen, zo eenzaam als ze was. Ik heb daar van haar nog geen opmerkingen over gevonden, maar ... wie weet.

Na Groede werd ze predikante in Winschoten waar de gemeente net een roerige tijd achter de rug had van strijd tussen conservatieven en vrijzinnigen in het geloof. Daar kwam ze orde op zaken stellen. Ik geloof dat dat me erg aansprak in haar. Ik denk dat ze ook in de provincie Groningen de eerste vrouwelijke predikant was, maar dat heb ik nog niet voldoende uitgezocht.

Van Winschoten ging ze verder naar Groningen waar ze predikante werd bij het Diakonessenhuis. De eerste voltijd predikant in het ziekenhuis. Opnieuw de eerste.

Ik schrijf dit met een grote glimlach op mijn gezicht: ik heb besloten haar biografie te schrijven. Historisch onderzoek is een van mijn grootste hobby's. Heerlijk snuffelen in oude bronnen, hypothese na hypothese van tafel vegen tot je het werkelijke antwoord op de vraag hebt gevonden.

Ik begin met interviews met mensen die haar hebben gekend, voordat ze er niet meer zijn en hun herinneringen meenemen. Daarna zal ik op speurtocht gaan naar wat ze geschreven heeft. Ze had een column in het Nieuwsblad van het Noorden en ze schreef natuurlijk in kerkbladen. Ze had een vlotte, beeldende pen, vind ik. Als ik dat heb, is het tijd voor het maken van een goed plan van aanpak.

De eerste schets van haar leven is bijna goed genoeg voor publicatie aan het einde van dit jaar. En ik ben van plan in ieder geval een paar artikelen per jaar te schrijven over haar leven. Dat houdt de vaart er in en zo blijft het ook leuk. De komende jaren heb ik mijn plezier voor me klaar liggen.



1 opmerking:

  1. Leuk hoor om Iers te lezen over mijn oud tante tante Beeb.
    Groet Josien Knapper Hefting

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...