zondag 27 oktober 2019

Klein hoekje



Ik had iets te lang gewacht met het kopen van het nieuwe borsteltje voor mijn elektrische tandenborstel. Nu ik het nieuwe borsteltje heb, zijn mijn tanden zo veel schoner. Ik geniet er elke dag van m'n extra gladde tanden. Dat bracht me op het idee er eens bij stil te zijn wat de kleine genietingen van de laatste tijd zijn geweest. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Geluk ook, vind ik.

Een prachtige straat
Er zijn rioolwerkzaamheden in mijn wijk. De straten waar ik normaal doorheen rijd als ik thuis kom, zijn afgesloten. Ik moet nu omrijden en de straat waar ik door rijd, is zo prachtig. Er door rijden is een feest. Toch grappig dat zo'n klein ongemak zoveel plezier kan brengen.

Beukennootjes
Een verrassing tijdens een wandeling, een beuk die behoorlijk wat nootjes had laten vallen. Ze zijn eetbaar en ik vind ze lekker. Ik kon er een paar vinden die niet loos waren en die heb ik op gesmikkeld. Ik heb al eens nagevraagd of je ze kunt gebruiken zoals pijnboompitten, maar ze zijn te bitter als je ze roostert. Ik ga toch maar eens kijken of ik ze door een salade kan doen. Ze zijn er maar kort, dus ik moet opschieten.

Dikke takken
Ik heb al eerder geschreven dat ik eigenlijk een hond zou moeten hebben, zo vaak loop ik met takken over straat. Ieder jaar hout verzamelen voor de volgende jaren. Het echte cottageleven: voorraad halen uit de natuur en daarin rekening houden met de jaren die gaan komen.

Muziek onderweg naar m'n werk
In mijn auto ligt een klein schrijfblokje en een pen. Ik luister naar radio 4 als ik naar mijn werk rijd. Iedere keer als er iets bijzonders wordt gedraaid, schrijf ik de titel en de componist op. Geen zorgen, ik kan schrijven zonder te kijken. Het is nog leesbaar, zij het niet op de regels. Zo heb ik bijvoorbeeld Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt gevonden en de componist Zelenka. Die ontdekkingen vormen lichtpuntjes in de auto.

Kaarslicht
Ik schreef al: het is weer tijd voor kaarslicht. Ik heb een prachtige kandelaar in de stijl van de Wiener Werkstatt. Op het plaatje hieronder is-ie te zien. Iedere avond waarop ik thuis ben, branden er kaarsen in deze kandelaar op deze tafel. Een tijdje geleden kon ik een hele verzameling kaarsen kopen met 35% korting. De kleur is niet perfect, maar het gaat om het vlammetje, om de sfeer, om de rust, niet per se om de kleur van de kaars.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...