dinsdag 8 oktober 2019

Herfstrisotto


Herfts is hét jaargetijde van de paddestoelen. Als ik naar mijn werk rijd, valt het me op dat er dit jaar wel heel veel te vinden zijn. Dat betekent niet per se dat ze alleen in de herfst te vinden zijn, overigens. Zwavelzwam, bijvoorbeeld, is in mei te oogsten als ik het goed heb. Maar goed, paddenstoelen is toch echt herfstoogst. Ik had het idee eens een risotto met paddenstoelen te maken naar eigen recept.

Bij de Aziatische supermarkt kun je heerlijke paddenstoelen kopen. Ik kocht Beukenzwammen en (denk ik) de Koningsoesterzwam en ik had nog wat kastanjechampignons. Dat was mijn startpunt. Daarna koos ik voor Dragon als kruid, omdat dat prachtig combineert met paddenstoelen. Het leek me leuk de risotto niet met wijn, maar met port te maken. De warme smaak daarvan vond ik wel herfstig. Als groente nam ik courgette. Dat is natuurlijk meer een zomergroente, maar mijn idee was dat het de smaak van de paddenstoelen niet in de weg zou zitten.

Ik kookte de oesterzwammen en champignons in groetenbouillonbakte een ui in knoflookolie. Daarna ging de rijst erbij, de port en een paar scheppen bouillon. Na 5 minuten gingen de courgette en de dragon in de pan. En weer 5 minuten later de beukenzwammen.



Weer een paar minuten later deed ik er een klein scheutje melk bij. In Engeland at ik pasta met paddenstoelen, dragon en room, verrukkelijk! Met die smaak in mijn achterhoofd koos ik dus voor melk. Toen de risotto klaar was, deed ik er geraspte kaas en nog een beetje dragon overheen. De foto van het eindresultaat is mislukt, helaas.

Het was lekker, maar wat zoet en dat was niet mijn idee van herfst. Vol, kruidig, aards passen beter. Ik denk dat courgette en port en melk qua zoetigheid samen iets teveel van het goede waren. Ik moet er nog maar eens over denken. En nog eens uitproberen. De herfst duurt nog wel even. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...