dinsdag 29 oktober 2019

Herfstpesto


De laatste palmkool is uit de tuin gekomen. Er zijn nu nog een paar blaadjes. Als het weer acceptabel blijft, heb ik misschien nog een klein maaltje, maar veel verwacht ik er niet van. Het zou net genoeg kunnen zijn voor een aanvulling in een gemengde groenteschotel.

Ik besloot een pesto te maken. Een aantal jaren geleden heb ik dat gedaan met boerenkool. Palmkool lijkt daar erg op, dus ik wist dat het kon. Deze keer wilde ik de herfst in mijn pesto proeven. Daarom koos ik voor de herfstkaas die ik onlangs kocht; een kruidige kaas met gember, peper en paprika. En voor de krachtige smaak koos ik voor pompoenolie.

Dus ik kookte 100 gram palmkool en liet die afkoelen. De gekookte kool mengde ik met 50 gram walnoten, een teentje knoflook, 30 gram herfstkaas en pompoenolie en wat olijfolie. Natuurlijk wat zout en peper. Het is lekker geworden, vooral het scherpe van de kaas maakt het pittig herfstig. Als ik gewone kaas had gebruikt, zou ik scherp paprikapoeder hebben toegevoegd.

Recepten
Ik kookte wat volkorenpasta en mengde die met een grote eetlepel pesto en deed er een klodder crème fraîche op. Het was erg lekker en ik heb nog voor drie of vier keer voorraad. Als het een hoofdmaaltijd zou zijn, zou ik er een salade bij doen of een groentesoep vooraf nemen.

Mijn tweede pastagerecht met deze pesto maakte ik een paar dagen later. Ik bakte kleine stukjes rode paprika met tomatenpuree en harissa. Daarna deed ik er een flinke handvol spinazie bij. Toen de blaadjes geslonken waren, volgden twee scheppen van de pesto en een eetlepel crème fraîche. Deze saus door de pasta was heerlijk. Een tijd geleden maakte ik een gerecht met boerenkool en pepers uit Ethiopië. Daardoor heb ik geleerd hoe goed peper (in dit geval harissa) en boerenkool (nu dus palmkool) bij elkaar passen. En dat bleek hier ook.

Het derde gerecht was lasagne. Ik gebruik alleen een toasteroven omdat ik het voor één persoon onzin vind een hele oven warm te maken. Voor de oven heb ik kleine schaaltjes verzameld door de jaren heen. En een daarvan is bijna groot genoeg voor kant en klare lasagne bladen. Door een paar keer met een mes op het blad te krassen maak ik een eenvoudige breuklijn en kan ik de bladeren op maat maken. De stukjes die over zijn, gaan in de pot met pasta voor een volgende keer. Dit waren de lagen van mijn lasagne:

- scherpe tomatensaus uit een potje
- lasagne
- pesto
- stukjes geitenkaas
- tomatensaus
- lasagne
- pesto
- geitenkaas
- lasagne
- pesto
- bechamelsaus.

30 minuten ongeveer op 150 graden. Een groot voordeel van deze ovens is dat ze heel snel warm zijn, je hoeft niet voor te verwarmen en ook de oven minder heet te maken. Ik vond het heel geslaagd als experiment. De tomatensaus was iets te kant en klaar, lees chemisch van smaak voor mij.

In soep kan pesto een prachtige smaakmaker zijn. Ik maakte een heerlijke stevige soep van bloemkool, broccoli, ui en geraspte wortel, twee flinke lepels pesto en stukjes herfstkaas die ik nog had. Na de staafmixer was het een dikke, krachtige, herfstige soep. Ik heb er wat melk door gedaan om de smaak iets te verzachten. Een prima lunch.

De pesto doet het uiteraard ook heel goed op een broodje kaas of een broodje gebakken ei en met wat extra olie en wat balsamico erdoor, is het een prima dressing voor mijn lunchsalades met spinazie, geitenkaas en zonnebloempitten.

Volgend jaar komt er zeker weer palmkool in de tuin. En meer dan dit jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...