dinsdag 1 oktober 2019

Oktobermaand - wijnmaand ... enzo



De keuken in oktober: pompoenen, paddestoelen, kastanjes, druiven en de laatste frambozen en bramen. De knolselderij komt weer in beeld, pastinaken en kolen. Binnenkort zal ik weer een aantal potten rode kool inmaken voor de winter. En lekker koken met bloemkool. Deze groenten eet ik toch niet echt in de zomermaanden. Mijn tong staat er dan niet naar, denk ik. Nu wel weer. Het vooruitzicht van die volle smaken, heerlijk!

Oktober is ook wijnmaand. Rode kool in rode wijn is echt een geweldig gerecht, vind ik. Peertjes kook ik in wijn. En nu ga ik de wijnmaand beleven met mijn eerste dobbelactie. Ik ga aan zes mensen vragen wat zij de ideale herfstwijn vinden. Daarna dobbel ik erom en ga ik die wijn kopen bij de wijnhandel. Ik zal me uitgebreid laten informeren en echt een heel goede kopen. Ik zal met de wijn naar de plaatselijke, geweldige kaaswinkel gaan hier in de stad en een prachtig stuk kaas kopen dat er bij past. Vervolgens naar de bakker voor goed brood.

Iemand een suggestie?

Thuisgekomen zal ik mijn huis in hygge-stand brengen ;-) en een avond uittrekken voor het proeven. Daarna zal ik beschrijven wat ik ervan vond. Jullie horen het nog wel.

Wijn op tafel!
Vreugdewekker, smartverjager
Geestverkwikker, zorgondrager
Gastvermaker die den kout
Sprengt met aardigheid en zout
Die de menschen, moe van ploegen, 
Loopen, draaven, zweeten, zwoegen.
Uit de bron der weelde drenkt,
En weer nieuwe krachten schenkt:
Wie, o eelste vrucht der aarde
Wie meldt uwen lof naar waarde!

Een loflied op de wijn uit 1795




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...