zondag 29 september 2019

Gekregen, gevonden en gekocht 11




Het is tijd voor de oogst gekregen, gevonden en gekocht van deze zomer:

Gekregen

Verjaarscadeaus:
Mijn vriendin Clair gaf me een waterbak voor de vogels, gekocht bij de Hortus in Haren. Helder groen aardewerk en de Hortus wordt weer gesteund. En ik kreeg een brief in een lucifersdoosje van mijn zus en broer. In de brief stond dat ik iedere maand een brief zal krijgen om mijn jubeljaar te vieren. De eerste opdracht is het verzamelen van een 'parel' per zeven jaar, als ik zo terugkijk op mijn leven. Een hele uitdaging en bewerkelijk. Wat kies je, wat is de echte parel van je leven? Maar ook leuk om zo terug te kijken en te zien hoe mijn leven verlopen is. Zo steunen mijn broer en zus ook echt de doelstelling van mijn jubeljaar.

Kleding:
Sjaal met bruine motieven die een vriendin niet meer wilde hebben. Ik ben blij dat ik 'm heb. Het is een soort paisleymotief dat ik heel mooi vind en ik heb veel kleren waar de kleuren bij passen. Echt een fijne aanvulling op mijn garderobe. zie maar de foto

Mijn zus kan heel goed naaien. Voor de vakantie naar Engeland - Austenland maakte ze voor mij een jasje in de stijl van de Regency. Ik had zelf een lange jurk waar dat jasje goed overheen kon. Binnenkort maakt ze het langer zodat ik het ook in de huidige tijd kan dragen. Verder maakte ze voor mij een heel lange, wijde rok van geruite stof. Ik vond het wel leuk om in een soort tweetstijl op een Britse bruiloft te verschijnen.

Mijn prachtige tweed cirkelrok 


Gevonden

In de winkel kwam een kaars binnen die al gebrand had en dat soort dingen verkopen niet.  Er lag ook nog een boek dat niet verkocht kan worden omdat erin is geschreven. Om toch iets te betalen, doe ik meestal wat muntjes in de giftenpot. Ik lees het boek dan eerst zelf en laat het vervolgens ergens achter voor iemand anders. In de trein bijvoorbeeld. Je weet maar nooit waar het dan weer terecht komt.

En door de zomerstormen zijn er weer wat takken aan mijn houtvoorraad toegevoegd. Dat was ook wel nodig, want ik heb de laatste warme dagen behoorlijk vaak op het vuur gekookt.

Gekocht

Kleding:
Twee uitstapjes naar kringloopwinkels hebben weer een aanvulling voor mijn kledingkast opgeleverd. Door de medicijnen die ik gebruik, kom ik aan. Ik moest dus wel het een en ander vervangen. Dit heb ik tot nu toe gevonden.
  • Een bruine jurk van stevige t-shirt stof tot net over de knie. De sjaal die ik kreeg past hier bijvoorbeeld heel mooi bij.
  • Een lange witte jas van soepele stof die daar prachtig overheen past, maar ook bij veel andere jurkjes kan.
  • 2 Paar schoenen; koningsblauwe nog nieuw te zien aan de hak en de zool en bordeauxrode. Keurige hakjes er onder en ik kan de winter in. De blauwe schoenen kunnen mooi bij de rok die mijn zus maakt. 
  • Een crèmekleurig vest dat aan de achterkant langer is dan aan de voorkant. Het valt heerlijk soepel en voelt zacht aan. Ook dit vest kan ik combineren met veel verschillende kledingstukken. En het kleedt wat af. Dat kan ik wel gebruiken nu.
  • Een lila shirt met een mooie halslijn. Past ook mooi bij het crèmekleurige vest.
  • Een wit shirtje voor de bruiloft
  • Een leverkleurig en een wit hemdje. Verder niet bijzonder, dat hoeven hemdjes ook niet te zijn. Die zijn gewoon handig.
Alles bij elkaar heb ik € 32,35 uitgegeven. Dat is toch een mooi bedrag voor zoveel kleren.

Boeken:
Ik koop niet vaak meer boeken, maar de biografie van Von Humboldt was me enthousiast aangeraden door een van mijn broers. Ik heb er heel veel plezier aan gehad en we hebben binnenkort een filmavond over deze wereldreiziger. 

Souvenirs:
In de Gedächtniskirche kocht ik geloofsparels met een boekje erbij. Het is een armband die je kunt vergelijken met een rozenkrans, alleen dan complexer. Hoewel ik niet geloving ben, sprak het me aan dat iedere glaskraal staat voor een onderwerp waar je zo nu en dan eens je gedachten over kunt laten gaan. Tijdens een meditatie, bijvoorbeeld. Het is vervolgens natuurlijk wel bijzonder dat ik parels kocht en thuisgekomen de opdracht vond om parels in mijn leven te vinden.

Huisraad:
In de kringloop kocht ik voor € 6,00 een kastje met vier rieten laden. Dat staat nu in mijn kelderkast: oud papier in de bovenste, kaarsenvoorraad in de tweede, schoensmeer in de derde en een deel van de voorraad inmaakpotjes in de vierde la. De kelder ziet er weer een stuk netter uit.

Ik droog altijd mijn was in de badkamer en sinds een tijdje zit er schimmel tussen het plakplastic en het raam, ondanks het afzuigsysteem dat ik heb laten installeren. Zolang het warm genoeg is, droog ik mijn was nu buiten. Het balkon van de bovenburen is een afdak boven mijn terras, waar het droogrek goed onder kan staan. Om dit allemaal praktisch te houden, kocht ik een grote rieten tas of mand voor het verslepen van de was uit de badkamer naar de tuin. En.. het ruikt toch wel heerlijk, was die buiten gedroogd is.

Uit de automaat:
Dit is gewoon grappig als afsluiting van dit kwartaal. Ik bezocht een tentoonstelling in het Museum Wierdenland. De tentoonstelling viel wat tegen, maar het was een charmant museum. Bij de uitgang stond een oude sigarettenautomaat. In plaats van sigaretten kon je een pakje kunst kopen. Ik houd wel van dit soort automaten. Van die rode automaten met kauwgomballen hadden vroeger een grote aantrekkingskracht op me. Ik kocht een pakje, en kreeg een mooie kleine zwart-wit foto van een brug ergens in het Groningerland (bij Saaksumhuizen, voor wie het wil weten). Ik zal het kleine kunstwerkje opnemen op mijn muur van de schoonheid. Daar schrijf ik misschien nog wel eens over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...