dinsdag 24 september 2019

Uitgedroogde tuin


De prachtig bloeiende boom vorig voorjaar. 

De berichten over de effecten van twee droge zomers op de natuur zijn behoorlijk alarmerend. De waterschappen worstelen met de toevoer van water voor de landbouw en met de stabiliteit van de dijken. Dat is toch wel een wonderlijke ontwikkeling in Nederland: de kans dat we als gevolg van de droogte op een andere manier, een dijkdoorbraak, onder water kunnen komen te staan. Nu zal dat voorlopig wel loslopen, maar er zijn toch echt problemen door de droogte.

Ik merk het ook in mijn tuin. Ik wil liever niet sproeien met leidingwater (Spa Blauw in feite) en het water in de regenton is voor de groentetuin. Dat heeft natuurlijk gevolgen en ik zal de tuin daarop moeten aanpassen: een van de twee vrolijkwitte boompjes is dood gegaan, waardoor de symmetrie die er was verstoord is.  Daarbij worstelt de boom die om het jaar zo prachtig bloeit om te overleven. Veel wat minder sterke planten hebben het opgegeven. Eigenlijk doen alleen de rozen en het onkruid het goed, treurig genoeg. In het voorjaar bloeide de akelei prachtig. Ik ben dol op akelei, dus het was een feest, maar nu is de tuin wat desolaat met veel groen en weinig andere kleuren. Ik ben niet van plan mijn tuin in de toekomst wel met leidingwater te begieten, dus moet de tuin worden aangepast aan de te verwachten droogte.
Het linkerboompje is nu dood.

Het was mijn plan de tuin langzaam om te vormen tot een nutstuin, fruit, groeten en kruiden. Doordat nu het boompje dood is gegaan, kan ik de eerste fruitboom poten. Een geluk bij een ongeluk: dit voelt toch minder erg dan het weghalen van een levende boom. Fruit doet het geweldig met die hete, droge zomers. Ik zie nu al uit naar de prachtige bloesem in het voorjaar en dan het verwachtingsvolle zoeken naar vruchten. Achter het andere boompje is ook een lege plek ontstaan doordat vorig jaar de vlinderstruik de droogte niet meer aan kon. Daar komen drie rozenstruiken die eetbare bottels dragen. Daar kan ik dan rozenbottelsiroop van maken voor de noodzakelijke vitamine C in de winter. Zo zet ik de eerste stappen naar een eet- en pluktuin.

Maar wat zal ik doen met mijn zieltogende boom die ik heel graag wil houden vanwege de prachtige bloei? Ik heb bedacht dat ik wil zorgen dat de aarde zo vochtig mogelijk is. Om de boom leeg ik twee zakken tuinaarde en daarop komen alle bladeren die de komende herfstsnoei voortbrengt. Dat overigens dan weer met uitzondering van de rozentakken, vanwege mogelijke ziekten. Ik hoop dat, met wat extra water, de boom het toch redt en ik niet te laat ben.

Iemand nog aanvullende ideeën voor mijn reddingsoperatie?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...