zondag 11 november 2012

Ommelandermarkt

Gistermiddag liep ik met mijn broer en schoonzus via het centrum van de stad naar het station. Ze waren   langs gekomen om mijn nieuwe huis te zien. We hadden een gezellige avond. Ze kwamen rond etenstijd. Ik had een Thaise groenteschotel gemaakt. Rode ui met knoflook gebakken, gember, citroengras, rode curry en kokosmelk er door. Bloemkool in kleine roosjes even gekookt en dan erbij, samen met stukjes prei, plakjes champignons, cashewnoten en vegetarische nasiblokjes. Ik gaf er naanbrood bij. Als toetje had ik mangomousse: hetzelfde recept als de perenmousse van het vriendinnenetentje, maar dan met mango. We dronken een mooie gewurztraminer.

We hadden een heerlijk praatavondje met thee en gesuikerde gember bij mijn gaskacheltje. Ik vertelde over mijn plannen voor mijn jubeljaar. We bespraken onze gevoelens bij de politieke ontwikkelingen en onze gedachten over rijkdom en armoede. Over de betekenis van eerlijk delen. 's Morgens ging het gesprek verder waar we het gelaten hadden toen we gingen slapen.

Op een bepaald moment ging de bel: politie voor de deur. Dat is altijd even schrikken. De ene agent stelde me meteen gerust. Er was niets ernstigs. De vraag was of ik kon zeggen waar ik mijn auto geparkeerd had. Vrijdagavond had ik me bijzonder gelukkig gevoeld omdat er in de straat nog een parkeerplek vrij was. Dat bleek een invalidenparkeerplaats te zijn. De gebruikers hadden de politie gebeld. Toch reuze aardig dat ze het even kwamen zeggen. Anders had het me € 340,00 gekost. Compliment voor de politie.

We besloten van mijn huis, via het centrum, naar het station te lopen. Het is een wandeling van een half uur. Het was lekker weer en in deze tijd van het jaar is het belangrijk om buiten te zijn als het licht is. De wandeling ging langs de Ommelander markt, een boerenmarkt met producten uit de omgeving. We gingen 'even' naar binnen.

Ik raakte gezellig aan de praat met een imker. Hij zorgde zelf voor 8 bijenvolken, maar zijn broer was een professioneel imker met ongeveer 150 volken. Daar krijg je heel veel honing van. De topproductie van één volk kan oplopen tot 10 kilo honing per dag! Dat is nog eens een verklaring voor de uidrukking nijvere bij. Iedere honing heeft zijn eigen smaak. Lindehoning, bijvoorbeeld, heeft een nasmaak van munt en kastanje honing smaakt wat naar caramel.

Mijn volgende stop was een taartenbakster. Zij had een heerlijke hartige taart staan van spinazie, ricotta en zonnebloempitten. Alle taarten zagen er pachtig uit. Ik houd alleen niet zo van zoete taart. Er stond ook een varkenshouder. Hij zorgde voor grasvarkens. De varkens leven in groepen  (het zijn echt groepsdieren, vertelde de man me, ze worden zelfs in grote groepen geboren) en zijn dag en nacht, zomer en winter buiten. Ze krijgen geen antibiotica en eten gras en kruiden. Ik wilde net een gesprek met hem beginnen toen mijn broer mij kwam halen. Hij wilde toch graag nog wat lopen.
De route ging langs de grootste bierwinkel in de stad. Ze hebben ook wijn en sterkere drank, maar ik kom er altijd voor bier. Hoewel het wat laat is in het jaar, was er nog wel wat bokbier te krijgen. Broer en vriendin kochten diverse soorten en ik koos drie bieren om te proberen: winterse Christoffelbok, Rookbok van Mommerie en het bier dat de winnaar is van het laatste bierfestival: d'Olle Grieze.

Nadat ik broer en vriendin had afgezet bij het station, liep ik terug naar de markt. Daar kocht ik 2 grote pastinaken, een bijzonder soort biet, een grote struik boerenkool, een halve kilo krieltjes en een pompoen voor iets meer dan vijf euro. De struik boerenkool staat nu op mijn terras in een schaal met water. Zo kan ik hem nog weken goed houden en er zo nu en dan bladeren van eten. Ik heb een heerlijk recept van boerenkool met rode peper bij couscous. Dat ga ik deze week eens maken.

Iedere tweede zaterdag van de maand is er deze markt. Ik ga daar in mijn agenda toch maar eens rekening mee houden. Zoveel eerlijke producten uit de regio bij elkaar! Het maakt me blij, omdat het verantwoord leven voor mij een stuk makkelijker wordt met zo'n markt in de buurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...