donderdag 26 september 2019

Toevalligheden


In de afgelopen jaren is een serie van drie boeken verschenen over gelukkig leven op basis van Japanse Wijsheid. Ze zijn uitgegeven in dezelfde serie als Hygge, waar ik eerder al eens over heb geschreven. Ik heb twee van de drie boeken in bezit. Het tweede deel heb ik nog niet gelezen. Dat komt nog wel. Ichigo Ichie is het laatste boek in de serie en dat heb ik onlangs gelezen.

Het gaat over het genieten in het moment, een prachtig thema voor een jubeljaar. Er is veel over te zeggen; het boek vertelt allerlei verhalen die inspiratie kunnen bieden voor dit genieten. Het gebruiken van je zintuigen wordt helemaal uitgewerkt op basis van de Japanse theeceremonie en een aantal andere principes. Veel ervan ken ik al, maar ik vind het leuk mezelf regelmatig te herinneren aan de invloed die aandachtig leven heeft op geluk.

Het verhaal dat mij het meest aanspreekt, komt uit een roman van George Cockroft: De Dobbelman. Ik kende de schrijver noch het boek. Hij wil in zijn verhaal laten zien dat het leven van toevalligheden aan elkaar hangt. De hoofdpersoon, een psychiater, is het zat dat hij zijn patiënten vaak adviezen geeft die niet helpen. Volgens hem kun je net zo goed je leven inrichten door een dobbelsteen te laten bepalen wat je volgende stap is. Dat gaat wel wat ver, daarvoor is het ook een roman; uitproberen wat er zou gebeuren als....

Het lijkt me een aardige aanpak voor mijn jubeljaar, misschien niet deze maand maar ik zal het zeker doen. Je moet zes dingen kiezen; boeken, films, restaurants, musea, recepten en dan de dobbelsteen laten bepalen wat je doet. Het idee erachter is dat je zo toch verrassender dingen doet dan wanneer je de gewone dingen doet. Ik vind dat daar wel wat speels in zit, maar ik moet het eerst meemaken.



Schilderij: Rijksmuseum / foto: wikimedia commons

4 opmerkingen:

  1. ben benieuwd, wat het dobbelen je brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een leuk idee, dat jubeljaar. Misschien ga ik het ook doen. Inhet jubeljaar moeten alle leningen vereffend zijn, dus een mooi streven voor me om mijn hypotheek dan afgelost te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar werk ik ook hard aan. Mijn 10% van de hoofdsom die ik in januari weer kan storten staat al weer bijna klaar. Dan heb ik nog maar een klein beetje over. Succes met jouw aflossing.

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...