donderdag 14 januari 2021

Voedseldroger en boerenkool


In mijn verhaal van een paar dagen geleden kon je mijn nieuwe aanwinst al zien. Een beetje op de achtergrond, in een stilleven met jam en chutney stond mijn voedseldroger op de foto. Mijn kerstcadeau voor mezelf. Drogen is mijn nieuwe cottage-feestje.

Ik heb er intussen pompoen, veldsla, tomaat, paprika en spitskool in gedroogd. Behalve de pompoen is alles in een pot soepgroente gegaan. Ik had nog wat knoflookpeper, een kruidenmengsel dat ik veel te zout vind. Nu, met de gedroogde groenten erbij, is het een prima bouillonpoeder.

De droger is opgebouwd uit een verwarmingselement dat de basis is van het apparaat en dat de warme lucht naar boven blaast, 5 droogtrays en een deksel. De trays hebben een gaas-patroon zodat de lucht er makkelijk door kan. Voor de kleinere stukken groente of kleine stukjes fruit is dat niet handig. Daarom zijn er vellen in de handel die je op de trays kunt leggen. Ik heb er 5 besteld, zodat ik elke tray ermee kan bekleden als dat nodig is. 

Ze zijn deze week binnengekomen. Ik wilde meteen aan de slag, maar dat ging helaas niet. Ze waren te groot voor mijn droger. Even knippen dus. 




Toen ze op maat waren geknipt, heb ik de vellen in de droger gelegd en er gesneden boerenkool op gelegd. Op Y*outube had ik de tip met het kopje gezien. Zo kun je de tray volleggen met kleine stukjes groente zonder dat er van alles door het middelste gat valt en op het warmte-element terecht komt. 







Ik ben nog bezig met een ontdekkingstocht met mijn voedseldroger. Ik zal er vast nog wel wat vaker over schrijven. In ieder geval is boerenkool goed te drogen. Het vraagt nog wel wat aandacht. Om de zoveel tijd moet ik de onderste tray bovenop de stapel zetten en zo de trays roteren. Dat zorgt ervoor dat alle groente ongeveer tegelijk gedroogd is. Daar heb ik nog wat gevoel voor te ontwikkelen. En ondertussen groeit mijn voorraad gedroogde groenten. Hopelijk kan ik deze zomer zoveel uit mijn tuin halen dat ik eigen kweek kan drogen. We zullen zien. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...