zaterdag 2 januari 2021

De schoonheid van 2020


 

Het is lange tijd stil geweest hier. In juni heb ik een epileptische aanval gehad waardoor ik een tijd uit de running was. Het betekende het vroegtijdig einde van mijn jubeljaar. En... eerlijk gezegd was ik te moedeloos om nog iets nieuws te ontdekken, laat staan er over te schrijven. Ik heb nog steeds last van de blessures van de val, maar verder gaat het wel weer. 

Een van mijn vrienden stuurde me een mooie wens voor 2021: Dat dit jaar mag brengen wat je van 2020 had gehoopt. Dat hoop ik voor iedereen en het stimuleerde mij om weer wat te gaan schrijven. Want ondanks de moeite die 2020 heeft gebracht, was er ook veel moois. Daarom begin ik dit nieuwe jaar met de schoonheid van 2020.

Deeltijdpensioen.
Deze keuze alleen heeft 2020 een heel bijzonder jaar gemaakt. Ik heb al geschreven over mijn vertrek en over de gevoelens die dat met zich mee bracht. Het was wennen. Ik werkte ontzettend hard en lange dagen. 1 Maart was mijn eerste pensioendag en niet lang daarna begon de lock down. Dat was een heel grote overgang. Maar nu, bijna een jaar later, weet ik dat stoppen met werken de beste keuze is die ik had kunnen maken. 

Rust
Het leek eerst echt teveel van het goede, al die rust na mijn pensioen. Maar nu, na 10 maanden, ben ik er eindelijk aan gewend en vind ik het heerlijk. Het boek dat me daar veel bij geholpen heeft is 'Rust in uitvoering' van Alex Soojung-Kim Pang. Hij overtuigde me ervan dat het niet alleen nodig is om te rusten, maar dat het je creativiteit stimuleert. En hij heeft gelijk. 

Relaties
Na mijn aanval in juni had ik veel hulp nodig en mijn vrienden en familie waren daar ruimhartig mee. Ik heb in één klap geleerd hoe goed het is om hulp te accepteren en hoe relaties daardoor verdiepen. Door mijn aanval kwam mijn leven in één klap tot stilstand, maar mijn relaties gingen in sneltreinvaart door. 

Studie
Nu ik meer ruimte heb in mijn hoofd, vind ik mijn belangstelling voor de studie weer terug. Ik werk aan een biografie van een van de eerst vrouwelijke dominees in Nederland. Ik wil niet alleen haar verhaal vertellen, ik wil het ook mooi kunnen vertellen. Ik geniet van het lezen en beoordelen van allerlei biografieën. En ik heb er nu heerlijk de tijd voor. 

Natuur
Hebben jullie de lucht gezien afgelopen jaar? Ik heb er intens van genoten, zo blauw had ik hem nog nooit gezien. Ik heb heel wat heerlijke uren doorgebracht in mijn tuin, starend naar de lucht, soezend in de warmte en luisterend naar de vogels.

Werk
Het is een verademing dat ik nu nog maar één baan heb. Ik werk nu 20 uur. Met vele anderen doe ik dat thuis en ik vind het bijzonder prettig. Hopelijk kan het zo blijven na de Corona. Normaal rijd ik 90 kilometer per dag om op mijn werk te komen. Verloren tijd en vervuiling. Thuiswerken is voor mij echt een verbetering. Nu ik me beter kan concentreren omdat ik minder aan mijn hoofd heb, lever ik beter werk en mijn collega's vertellen me dat ze het zien. Dat is heel motiverend. Maandag begin ik weer na twee weken vakantie en ik heb er zin in!

Zorgen
Er is één punt waarover ik me erg zorgen maak: de jeugd. De Corona valt hen zwaarder, denk ik. Hun behoefte aan contact is groter, ze kunnen niet sporten, niet uitgaan, niet naar school, geen stage lopen. Het leven is kaal voor hen. Daarom heb ik de banden aangehaald met de kinderen van een van mijn zussen. Ik hoop hen te kunnen steunen. Gelukkig staan ze er open voor en hebben we mooi contact gekregen sinds de Corona. We maken van een nood een deugd.

Dit is in een paar penseelstreken wat ik mooi vond in 2020. De oefening, jezelf vragen het positieve te zoeken, is verrijkend en troostend. Ik kan het iedereen aanraden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...