donderdag 7 januari 2021

Pompoen in overvloed


Vier pompoenen kreeg ik. Twee kleine en twee behoorlijk grote. Het is toch heerlijk, die rijkdom die zomaar naar me toe komt. Maar goed, het moet bewaard blijven en de ene pompoen gaat langer mee dan de andere. De keuken in dus.

Dit is wat ik maakte:

Pompoensoep 

Hier zijn tientallen recepten voor te vinden. Ik kies meestal voor een soep met een Thaise twist. Dan doe ik stukken ui, pompoen en wortel in water met een bouillonblokje, verse gember, knoflook, rode currypasta en citroengras uit een potje bij. Als alles kookt voeg ik nog een blokje santen toe. En als het gaar is, gaat de staafmixer erdoor. De soep gaat afgekoeld in een fles in de koelkast en ik heb voor een paar dagen lunch. Het laatste restje kan, ingekookt, heel goed dienen als currysaus met cashewnoten en kikkererwten bijvoorbeeld. 

Pompoen uit de oven 

Dit heb ik een paar keer als lunch geserveerd aan vrienden die bij me kwamen eten. De pompoen snij ik in halve manen en besmeer ik met een mengsel van olie, tijm, balsamicoazijn, zout en peper. Dan leg ik ze in de oven (150 graden) en prik zo nu en dan tot het vruchtvlees gaar is. Ik kan niet zeggen hoe lang dat precies is. Het hangt heel erg af van het soort pompoen. Ik serveerde het met couscous met geroosterde groenten. Een rode Italiaanse wijn met een beetje kersensmaak past er heel goed bij. Het is zo lekker, dat ik er geen bezwaar tegen had dit een paar keer achter elkaar te eten. 

Pompoenjam

Deze jam heb ik zelf bedacht. Ik moet zeggen dat-ie me smaakt. Iets te zoet misschien en de abrikozen overheersen behoorlijk. Maar goed, dat weet je met pompoen. Dit is mijn recept.

250 gram gewelde abrikozen
250 gram stukken pompoen
scheutje gembersiroop
100 ml water
500 gram geleisuiker
3 gewelde abrikozen in kleine stukjes

De abrikozen en de pompoen met water opgezet en laten koken. Daarna de staafmixer erdoor en de suiker en gembersiroop erbij. Laten koken en een paar uur laten staan. Daarna de stukjes abrikoos erdoor. Ik heb het welwater van de abrikozen ook door de jam gedaan. Desondanks was-ie nog heel stevig. Opnieuw opzetten en kokendheet in schone potten. Het leverde me drie potten jam op: twee voor mij en één om weg te geven.

Gedroogde pompoen

Ik heb in november een voedseldroger voor mezelf gekocht. Een vervroegd kerstcadeau, zeg maar. En daar ben ik mee aan de slag gegaan. Het levert me pompoenpoeder. Ik maal de gedroogde stukken pompoen in de oude koffiemolen van mijn moeder. Wie wat bewaart.... En als de voorraadfles vol is, zal ik nog wat pompoenstukjes drogen. Van het poeder kun je goed soep maken, zag ik op Y*outube. 
En ik denk dat het prima kan werken als een aanvulling in currysauzen of tahines. Dat zal ik het komend seizoen wel merken. 

Ik maakte ook nog pompoenchutney, maar die was niet voor herhaling vatbaar. Ik heb een foutje gemaakt door de pompoen niet te schillen. Er zitten harde stukjes in de chutney en dat geeft geen lekker mondgevoel. Daarnaast was het recept wat te eenvoudig en te weinig kruidig. Ik heb er nog extra kruiden doorgedaan, maar het werd er niet echt goed van. Volgende keer maar een ander recept opzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...