zondag 22 december 2019

Winter


De herfst is voorbij vandaag, de winter is begonnen. Ik heb minder beelden bij de winter dan bij het herfst. Het is een jaargetijde waar ik veel minder mee heb. Er zijn allerlei typische beelden natuurlijk:  vrieskou, ijs, sneeuw, wanten, schaatsen, sjaals, chocomelk en stamppot. Ik heb er weinig mee, ik houd niet van kou en kijk alleen met plezier naar sneeuw als het net gevallen is. Het wordt zo snel vies.

Het KNMI geeft heel veel boeiende informatie over de seizoenen. De koudste winter sinds 1901 is volgens de site 1963 (die van de hel van de elfstedentocht) toen de gemiddelde temperatuur -3.0 was. De afgelopen 30 jaar is de gemiddelde wintertemperatuur +3.4 en afgelopen jaar was de gemiddelde temperatuur +5.2. De warmste winter ooit was in 2007, met een gemiddelde temperatuur van +6.5. Het KNMI geeft nog veel meer info. 't Is echt boeiend dat eens te bekijken.

De winter is voor mij het seizoen dat even voorbij moet gaan. Ik mopper er niet over. Mopperen over het weer vind ik tijdverspilling, zoals mopperen over alle andere dingen waar je niks aan kunt doen. Ik negeer het seizoen een beetje. Tot nu toe valt het wel mee allemaal.

Gisteravond ging ik met een aantal vrouwen met wie ik wel vaker op stap ga naar een markt: Winterwelvaart. Boten in een van de singelgrachten en houten kraampjes langs de weg. Het was erg leuk, leuker dan ik had gedacht. Meestal is het op zo'n markt vooral vreterij. Nu waren het vooral natuurproducten, warme kleding en zelfgemaakte sieraden. Ik moest mijn tempo aanpassen, want zij liepen in redelijk hoog tempo langs de kramen. Ik wilde zo nu en dan nog wel praten met de imker van wie ik lindehoning kocht en de natuurboer die heerlijke tapenade had en bijzonder aardappels. Al weer een blik op het volgende plantseizoen, na de winter.

Tja, je bent samen of niet. Ondanks dat was het een leuke wandeling tussen de bijzondere uitstallingen. Er blijft genoeg moois te doen. En met een paar goede wanten en warme kousen kun je nog prima de straat op. Op naar de lente, op naar het licht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...