zondag 8 december 2019

Donker! En nu?


Mijn vader keek er ieder jaar als een berg tegenop, die donkere maanden van de winter. Hij was vaak somber in die tijd. Ik denk dat hij last had van winterdepressies. Ik heb hem vaak aangeraden om een daglichtlamp te kopen maar hij heeft dat nooit gedaan. Hij was zo'n man met wie 'niks' aan de hand was als je het hem vroeg. Wat er ook was en hoe het ook van hem afstraalde. Zo'n daglichtlamp had kunnen helpen, denk ik. Zelfs gewoon de krant lezen bij zo'n lamp is al genoeg voor veel mensen.

Mijn vader leeft al jaren niet meer. Er was tijdens zijn leven wel internet, maar het was nog zeker niet zo ingeburgerd. Hij zou nu tests kunnen doen en online cursussen die hem konden helpen. Hij was zeker niet de enige. Volgens de site van 113 zijn er jaarlijks minimaal 40.000 mensen met een winterdepressie. En velen hebben last van het gebrek aan daglicht.

Ik heb er zelf zeker last van. Ik tel de dagen naar de kortste dag. Ik rijd naar mijn werk in het donker en kom thuis in het donker, ik zie alleen het licht als ik even naar buiten ga in mijn lunchpauze. Binnen zijn steeds de lampen aan. Ik weet dat de koude maanden pas echt komen na de kortste dag, maar op de een of andere manier heb ik minder last van de kou dan van het donker. Gelukkig gaan de dagen sneller als je ouder wordt ;-)

Ik las een artikel op de site van MT (managementteam) over het donker van de herfst; vijf tips om medewerkers de donkere dagen door te helpen. Het is veel boerenverstand, maar toch nuttig om even naar te kijken.

1. Zorg voor genoeg buitenlucht
Dit is dan bedoeld om alle daglicht op te vangen dat je kunt vinden terwijl je buiten bent. Een wandelingetje in de pauze wordt aangeraden. Dat doe ik al. Wandelend vergaderen is de tweede tip. Dat heb ik nog nooit gedaan. Het lijkt me eens leuk om te proberen. Eens kijken of ik iemand kan overhalen dit met me te doen.

2. Zorg voor voldoende daglicht
Zet de bureaus zo dicht mogelijk bij het raam of gebruik lampen die het daglicht nabootsten. Ik zit in een kantoor met heel veel ramen en uitzicht op verkleurende bomen. Dat is dus geregeld.

3. Stimuleer sporten
Tijdens sporten maak je endorfine aan dat je een geluksgevoel geeft. Er is de mogelijkheid via mijn werkgever naar de sportschool te gaan met korting. Maar sportscholen vind ik vreselijk. Ik heb nu voor mijn herstel een persoonlijk trainer in een-op-een lessen, een of twee per week. Dat helpt vast met de endorfine. Ik ben bekaf na zo'n half uur, maar voel me wel heel goed. De doorstroming komt weer op gang. Ik geloof dat dit inderdaad heel goed is.

4. Zorg voor een gezonde lunch
Vermoeide en sombere mensen kiezen vaker voor ongezond eten, fastfood en een shot suiker. Ik doe dat zeker aan het eind van drukke dagen. De magnetronmaaltijd is dan mijn oplossing. Gezond is het zeker niet, te weinig groente en veel te veel zout. Mijn lunch is meestal een salade. Ik krijg dus wel iedere dag groenten binnen, maar het is herkenbaar. Omdat het over werktijden gaat in dit artikel, wordt er niet gesproken over alcohol. Somberheid en alcohol zijn een slechte combinatie. En juist na een glas van het een of ander is de drempel naar ongezond eten ook weer lager.

5. Voorkom overwerken
Hoe langer je met je werk bezig bent, hoe minder goed je slaapt. Geen werk meer na zessen, is de tip. Dat doe ik nu nog wel. Voor de baan die ik achter me laat. Dat is binnenkort voorbij, gelukkig. Beeldschermwerk en tv na tien uur 's avonds wordt ook afgeraden. Het licht van het scherm schijnt je wakker te houden. Daar is voor mij nog wel wat te doen. Ik kijk graag nog wat nieuwsshows uit de VS voordat ik ga slapen. En dat nadat ik op mijn werk natuurlijk ook al een tijd naar een scherm heb zitten staren.

Ik kan dus nog wat doen tegen de tegenstand die ik voel tegen het donker. Wandelen met collega's als vergadering. Misschien eens wat vaker een tijdje naar buiten kijken ipv m'n scherm als ik zit te denken. Sporten heb ik geregeld. Ik kan zorgen voor gezonde maaltijden in de koelkast die ik kan opwarmen zodat ik geen magnetronmaaltijden ga halen. En wat minder beeldscherm. Ik denk zelf dat ik wel wat minder koffie kan drinken, meer kruidenthee en meer water. Dat heeft niet echt met de winter te maken, maar nu ik toch over gezonde maatregelen heb.....

En wat niet in het artikel staat, het is een verhaal voor kantoor, zijn natuurlijk de 'tegenmaatregelen'. Een daglichtlamp heb ik niet nodig, maar door het extra gezellig te maken in huis met kaarslicht en straks de kerstversiering, verzacht ik het 'donker-gevoel' ook een beetje.

Gelukkig eindigt de drukte die ik nu heb in februari volgend jaar. Dan ben ik drie van de vijf weekdagen thuis en kan ik genieten van het daglicht zoveel ik wil. Ik ben benieuwd of ik volgend jaar nog de dagen tel tot midwinterdag.


De foto is overigens te toren van de Der Aa kerk in Groningen. Een elegang lichtpuntje in de donker winter.



2 opmerkingen:

  1. Mijn man kocht een oude motor tegen zijn somberheid. Deur open in de garage en sleutelen. Het helpt. Straks vieren we midwinter en worden de dagen gelukkig weer langer.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...