donderdag 26 december 2019

Gekregen en gekocht - herfst 2019


Ik heb het onderdeel gevonden nu maar uit de serie gelaten, omdat het steeds over brandhout gaat. Dat vat ik nu maar onder gekregen, gekregen van de natuur. Mijn herfst was rijk. Het had deels te maken met mijn voorgenomen afscheid, maar toch. Het blijft leuk.

Dit was wat ik kreeg en kocht in de herfst:

Gekregen

Bier
Een collega van mij brouwt met een groep vrienden zijn eigen bier. Hij gaf me een flesje van zijn laatste bokbier, met rozijnen, zoethout en kruidnagel gebrouwen. Op een zondagmiddag ben ik er eens voor gaan zitten. Het was verfijnd bier. Ik heb hem gecomplimenteerd en aangeraden het op de markt te brengen. Dat gaan ze volgend jaar doen.
Een andere collega was met zijn team tijdens het jaarlijkse uitje op een plek waar hij Westerwolds bier kon kopen. Hij wist dat ik dat heel lekker vind, en had twee flesjes voor me meegenomen. Uiteindelijk hebben we het bier samen gedronken als afsluiting van het jaa.

Chocola
Nu op mijn werk duidelijk is dat ik wegga, krijg ik veel aandacht van mensen met wie ik heb samengewerkt. Een van mijn contacten bracht voor de thee een zakje herfstchocolade mee voor bij de koffie. Mijn vrijwilligers waren er erg tevreden mee.

Boeken
Iemand met wie ik samenwerk in de baan die ik ga verlaten, heeft een paar jaar in gevangenis gezeten. Hij is daar heel open over en heeft twee boeken geschreven over het gevangenisleven: Bajes voor beginners en Woning, Werk en Wederhelft. Het zijn korte beschouwingen die een beeld geven van het gevangenisleven waar ik als buitenstaander geen idee van heb. Hij gaf me de twee boeken cadeau. Ik weet niet precies waarom, maar ik vond het erg leuk.

Bloemen en chocola
Twee keer kreeg ik bloemen en chocola. De eerste keer omdat ik mijn laatste radio-opname had gemaakt. (de bloemen staan op de foto hierboven) en de tweede keer als afscheid van het culturele overlegorgaan waar ik deel van heb uitgemaakt. Ik vind het leuk dat mensen er aan denken. En bloemen staat toch altijd feestelijk. Mijn vrijwilligers hebben zich opnieuw over mijn bonbons ontfermd.

Inmaak enzo
Mijn vriend in Amsterdam is net zo'n cottager als ik. Hij moet het doen op een bovenwoning-met-balkon. Een van zijn kamertjes heeft hij als een soort bijkeuken ingericht. Hij maakt zijn eigen zuurkool (op dit moment probeert hij het met rode kool) en legt augurken en uitjes in. En zijn zelfgemaakte sambal is fantastisch. Ik kreeg een potje Amsterdamse uitjes van hem mee. Als je deze geproefd hebt, hoef je nooit meer die uitjes uit de winkel. Verder had hij nog een tube paprikapuree en scherp paprikapoeder voor me. Ik heb ook wel het een en ander teruggegeven, maar dat komt in een andere blogtekst.

Cadeaubon
Ik gaf een lezing voor een groep vrouwen van nu en kreeg een cadeaubon van €100,00. Ik kan mezelf voorlopig verwennen. Het is mijn plan een klein, portable DVD spelertje te kopen.

Bij de koffieautomaat
Collega's van de baan die ik aanhoud, leggen regelmatig dingen die ze kwijt willen bij de koffieautomaat. Er lag een agenda van de postcodeloterij. Ik weet dat daarin allerlei kortingsbonnen staan. Daar heb ik een aantal van uitgekozen voor jubeljaaruitstapjes die betaalbaar blijven nu ik minder ga verdienen. Verder heb ik vier nieuwe kruidenpotjes die in mijn keuken staan met kruiden die ik veel gebruik en een paar dingen die naar de winkel van Terre zijn gegaan.

Kerststuk
Van het bestuur van de baan waar ik weg ga kreeg ik een enorm groot kerststuk. Het was bijna niet te tillen en zo groot dat ik echt geen kerstboom meer hoef te kopen. Het was ondanks de omvang toch verfijnd, Groen, wit en zilver, meer niet. Ik vond het erg leuk dat het bestuur er om gedacht had.

'Kerstpakket'
Mijn werkgever organiseert een markt van plaatselijke ondernemers in de hal van ons kantoor. Iedere medewerker krijgt een tas en 40 waardebonnen. Iedereen kan dus zijn of haar eigen kerstpakket samenstellen. Ik kocht een zak gemengde noten, een kaasplankje met plaatselijke kazen en een chutney en een plaatselijk likeurtje. De rest van het geld deed ik in de donatie-bak voor het hospice. Er stond ook een drogisterij, een spelletjeswinkel, een boekwinkel, een slager en noem maar op. Iedereen kon iets naar eigen smaak vinden. Echt een leuk idee, vind ik.


Gekocht

Huisraad:
In de kringloop vond ik drie kleine schaaltjes van glas met graveringen, passend bij mijn andere glazen. Ik heb ze maar gekocht. Binnenkort ga ik opschonen in mijn servies. Er is echt te veel. Daar schrijf ik nog wel over. Deze schaaltjes waren in ieder geval te mooi om te laten liggen.
Ook in de kringloop: een kleine box voor sieraden. De oude, die groot en onhandig was heb ik  weggedaan, inclusief een aantal kettingen dat ik niet meer draag. Zo blijft het wat in balans met m'n spullen.

Kleding;
Opnieuw een heerlijke grote sjaal. Blauw en roze paisley deze keer. En bruine schoenen met hoge hakken, erg elegant. Verder wat praktisch: dikke handschoenen. Als ik koude handen heb, voel ik me meestal nogal ongelukkig. Ik had altijd van die elegante handschoenen, nu niet meer. Ze zijn grof en dik en warm. Elegantie is weer voor de lente, denk ik.

Boeken:
Bregman - Gratis geld voor iedereen. Ik kocht de dwarsligger, dat neemt niet zo veel ruimte in. Ik heb van diverse kanten gehoord dat ik het echt een keer moet lezen. Dat ga ik binnenkort maar eens doen. Als ik het boek over een Russische graaf in het begin van de Russische revolutie, dat mijn broer mijn leende, uit heb.
Via de plaatselijke boekhandel bestelde ik twee boeken. Ik kan dat natuurlijk ook zelf doen, maar dan verdient de webwinkel de boekhandelscourtage. Nu krijgt mijn plaatselijke boekhandel die en dan hoop ik natuurlijk dat hij kan blijven voortbestaan. Ik bestelde een boek over de lutherse kerk voor mijn onderzoek naar Laurence Dufour en het boek van Hannah Ahrend - Eichmann in Jeruzalem.

Tijdschrift 360 - Toen ik mijn eggs florentine ging eten onlangs, had ik niets bij me om te lezen. Even naar de boekhandel voor 360. Ik geniet altijd van dit tijdschrift. Voor wie het niet kent: het is een verzameling van vertaalde artikelen uit alle delen van de wereld. Je krijgt heel andere perspectieven te zien op belangrijke onderwerpen. Ieder nummer heeft een dossier over een actueel onderwerp. En er is altijd een deel goed nieuws. Een goede aankoop.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...