zondag 29 december 2019

Gegeven en weggedaan - herfst 2019



Gegeven

Mijn cottage-vriend in Amsterdam gaf mij van alles. Om bij te dragen aan zijn inmaakplezier gaf ik hem een spruitpot met munchboontjes voor het maken van tauge. Bij de tentoonstelling Voortvarende vrouwen nam ik viskruiden uit Riga voor hem mee. Veel van de vaart ging naar Riga en het museum in Veendam heeft goede banden met die oude stad.

Bier geruild
Ik had mijn eigen bier, dat ik vorig jaar heb laten brouwen voor een herdenking om te ruilen met mijn collega voor zijn bockbier.

Chocoladebloemen
Een collega kreeg te maken met een klachtenprocedure. Dat is altijd naar. Ik heb hem een doosje chocoladebloemen gegeven om het een hart onder de riem te steken.

Boek en peertjes
Mijn nichtje was jarig in november. Ik kocht voor haar De zeven eigenschappen van succesvol leiderschap. Ze gaat volgend jaar studeren, en neemt dat erg serieus. Ik denk dat het boek haar kan helpen. Tegelijk nam ik voor het hele gezin peertjes mee die ik vorig jaar heb ingemaakt. Leuk voor kerst.

Pannenkoekenmix
Bij een supermarkt stond een groep jonge mensen spullen in te zamelen voor kerstpakketten voor de minderbedeelden in de stad. Ik kreeg een lijstje mee met rijst, macaroni, bonen, al dat soort saaie dingen die niemand in een kerstpakket wil hebben. Ik weet natuurlijk dat het soms noodzakelijk is dit soort dingen te geven. Nu niet, dacht ik. Ik kocht lavendeldouchegels, winterthee, pannenkoekenmix en stroop. Soms moet er iets lekkers, iets ontspannends zijn.

Kerstcadeaus collega's
Op de laatste werkdag voor de kerstvakantie hadden mijn collega's en ik een bijeenkomst. Ik had voor ieder een cadeautje gekocht. Ze hadden het niet verwacht en dat maakt het natuurlijk het allerleukst.


Weggedaan

Kleding
Roze jasje dat echt te roze was. T-shirts die ik niet meer draag. Twee broeken die te klein geworden zijn.

Huisraad
Met de opruimdag in oktober deed ik veel rommel weg, maar ook het tafeltje dat ik ooit kocht voor mijn kerstopstelling (zie de foto) maar daarna nooit meer gebruikt heb, een fotolijstje en de broodbakmachine. Ik had twee theelichtjes. Een ervan gebruikte ik nooit. Lange tijd vond ik hem te mooi om weg te doen. Nu niet meer.... hij is voor iemand anders. Ik deed de losse spulletjes in een rieten mand, die ik meteen maar achtergelaten heb bij de kringloop.

Ik bracht ook een oude stoel die ik al heel lang had, weg naar de kringloop. Ooit kreeg ik hem van de buren van mijn ouders. Ik heb, nu ik mijn nieuwe werkplek heb ingericht in de erker, een van de eetkamerstoelen bij de werktafel gezet. Toen stonden er nog 5 stoelen bij de tafel. Dat zag er niet mooi uit. Een van de eetkamerstoelen staat nu op mijn slaapkamer waar eerst de houten stoel stond.

Boeken
Ongeveer 10 boeken gingen naar de kringloop. Allerlei onderwerpen waarin ik niet meer geïnteresseerd ben en boeken die ik ooit nog zou lezen, Maar dat komt er natuurlijk niet van. Ze staan al jaren stof te vangen. Nu mogen ze dat bij een ander doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...