dinsdag 24 december 2019

Kerstverhalen


In de winkel van Terre vond ik een schattig boekje: 'En nu is het kerstmis, over folklore, traditie en symboliek rond de kerstviering'. Het geeft veel leuke achtergrondinformatie. Ik zal een paar dingen opsommen.

Iedereen weet, denk ik, dat kerst door de Roomse kerk met opzet bij het heidense midwinterfeest is gezet. De overgang naar het christendom werd makkelijker als oude gewoonten in een nieuw jasje werden gegoten. Daarvoor was het nodig dat Jezus was geboren op 25 december in het jaar 0. In dit boekje zijn daar een paar bezwaren tegen. We weten dat Jozef en Maria naar Bethlehem moesten voor een volkstelling van de Romeinen. Nu was er in het jaar 0 geen volkstelling. De Romeinen organiseerden zo'n volkstelling iedere 14 jaar. Er zijn tellingen bekend van 20, 34 en 48 na Christus. De volkstelling die het dichts bij het jaar 0 gehouden werd was in het jaar 6. Dat lijkt ook te kloppen met meteorologische gegevens, zegt dit boekje. Die ster die de wijzen naar de stal bracht schijnt in het beeld te passen. Tja...

Kerstversiering stamt uit de tijd van het midwinterfeest. De oude Germaanse stammen geloofden dat in de herfst, als de bladeren van de bomen vielen, de boomgeesten hun boom verlieten. Ze waren bang dat ze misschien in de lente niet meer zouden terugkeren. Om hun geesten over te halen toch weer terug te komen, versierden de Germanen hun bomen. En gelukkig kregen de bomen dan in de lente nieuwe bladeren! Er hingen in die tijd kettingen, broodjes en rozen (het teken van Maria) in de bomen. Hoe dat moest met rozen in de winter, vertelt het verhaal niet.

In de 17e eeuw ontstond de traditie in Duitsland een kleine boom naar binnen te halen. En daar kwamen glazen ballen in. Koningin Victoria van Groot Brittannië trouwde in de 19e eeuw met de Duitse prins Albert. Hij nam de traditie mee naar zijn nieuwe vaderland. Victoria en Albert wilden graag een zo huiselijk mogelijk beeld van hun gezin tonen aan het Britse volk. Ze lieten zich portretteren met de kerstboom en dat werd een rage. Sindsdien hebben velen van ons versierde kerstbomen in hun huizen in de laatste weken van het jaar.

Zo is er van alles te vertellen over kerst. Ik ga het nu vieren met mijn zus en zwager. Ik wens iedereen een fijne kerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...