dinsdag 12 november 2019

Kweek binnenshuis - tauge en microkers


Nu de groentetuin leeg is, blijft er nog een klein beetje kweek over, binnenshuis. Iedere week heb ik een portie taugé uit mijn 'spruitkan'. Vorig jaar heb ik drie van deze kannetjes gekocht bij een tuincentrum. Eén heb ik cadeau gedaan aan een vriend die op zijn bovenwoning in Amsterdam zuurkool, augurken en uitjes in maakt. Hij kon dit er nog wel bij doen, dacht ik.

Het handige van deze kan is de deksel van gaas. Voorheen had ik een doekje met elastiek gespannen over een glazen pot. Iedere dag moest dat er af om de kweek te kunnen spoelen. Nu is dat een stuk eenvoudiger. Gewoon de pot onder de kraan houden, schudden en het water weg laten lopen.

Op de foto staan de mungbonen te weken. Dit moet 24 uur voordat je de bonen afgiet en aan hun lot overlaat. Alleen nog iedere dag even spoelen en dan heb je na een paar dagen taugé. Verser, lees rijker aan voedingsstoffen, kan het niet en het is lekker. Alleen, ik krijg niet zulke mooie rechte taugé. 't Is een beetje rommelig. Hoe dat zit, weet ik niet. Ze zullen een andere kweekmethode hebben. Het is wel handig de boontjes een nachtje in de koelkast te leggen. Koud ontkiemen ze beter. Je simuleert de wintertijd, denk ik.

Ik heb een boekje gevonden in de winkel van Terre over kweken, de in 2013 verschenen praktische gids - kiemen en microgroenten kweken van Peter Bauwens (*). Het is een leuk boekje met heel nuttige informatie. Ik kan het even niet laten een klein stukje uit zijn historisch overzicht te geven.

Het gebruik van groentescheuten is ontstaan in de negentiende eeuw. Toen men eenmaal begrepen had dat verse groenten belangrijk waren, kwam de uitdaging om het hele jaar en vooral gedurende de donkere wintermaanden, verse groenten te kunnen aanbieden. In een samenleving zonder serres of verwarmde tuinkassen was het niet vanzelfsprekend om tussen november en maart iets vers te oogsten. Al snel leerde men dat na overwintering wortelgewassen vanuit de wortelreserve opnieuw begonnen te groeien. Wortels of planten, beschut onder een hoop aarde, stro of bladeren gingen in het voorjaar een stuk vroeger en gebleekt uitgroeien. Zo ontstond witlof, in het wild voorafgegaan door molsla (blad van paardenbloem, gebleekt door de omgewoelde en opgehoopte aarde van de molshoop)

We zijn er dus al even mee bezig, met hier witlof als belangrijk voorbeeld. Ik denk wel dat we ons moeten realiseren dat dit, zeker in de negentiende eeuw vooral de rijke mensen betrof. Armen bleven nog lang gedroogde bonen en bewaargroenten eten natuurlijk. Ik kom daar, vanwege de klimaatproblemen, zelf weer bij uit, maar dat is een ander verhaal.

Kiemen kan dus in mijn spruitkannen. Peter Bauwens noemt een paar zaden die we niet moeten kiemen omdat ze giftig zijn: aardappel, tomaat, aubergine, peper en paprika. En ik voeg daar nog aan toe dat je alleen biozaden moet gebruiken. Bij andere zaden weet je maar nooit wat er op gespoten is en dat komt toch in het water. Zaden zijn er in soorten en  maten, maar ik maak toch het vaakst taugé. Het spoelwater doe ik in mijn gieter voor het begieten van de microgroenten in mijn vensterbank. Ik denk dat daar extra voeding in zit. Weet het niet zeker, maar het schaadt tot nu toe niet.

Ik heb tot nu toe veel daikonkers gekweekt, in de onderzetters van die langwerpige plantenbakken. Daar kan precies een klein laagje aarde in voor de groenten. En als ik een paar keer geoogst heb, gaat de aarde op de composthoop.



Toen ik de spruitkannen kocht, waren er veel biozaden in de aanbieding voor een euro. De houdbaarheidsdatum was in 2019, en de nieuwe voorraad was al binnen. Daikonkers is een scherpe sla-achtige, die heel goed rucola kan vervangen. Ik heb het bijgehouden de afgelopen tijd: uit dat zakje heb ik ruim 800 gram blad gekweekt. 100 Gram rucola kost ongeveer een euro, dus ik heb ongeveer voor acht euro groente gekweekt uit een zakje van een euro. Toch leuk in het kader van zuinigheid nieuwe stijl. Maar vooral: het is vers, zonder gif en wat er verder allemaal bij moet om rucola in een plastic(!) zakje langdurig goed te houden. Het is leuk om te kweken, er is extra groen in huis.

Allemaal positief, aan te raden voor de gezonde eter en ik heb een klein beetje cottage in de winter.


(*) Het boekje is nieuw en tweedehands nog te koop via Internet. Ik betaalde € 1,75, maar dat zie ik niet terug. € 9,75 is het laagste bedrag.

2 opmerkingen:

  1. Misschien eens rucola-kers proberen. Ik eet dagelijks broccoli-kers, omdat ik niet van die groente houd en zo toch de gezonde stoffen binnen krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kleine blaadjes op de foto zijn rucolakers! Grappig dat je het noemt.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...