dinsdag 19 november 2019

Houtvoorraad


Voorbereiding voor volgend jaar: zagen. Ik had een heel aantal dikke takken gevonden. Ze lagen voor een deel in mijn voortuin, een deel in de achtertuin en nog een deel in mijn auto. En er stond een boompje in mijn tuin dat dood was gegaan. Een mooie herfstige zondagmiddag is genoeg om dat eens even in orde te maken. Ik zaag de takken en stammetjes zo lang dat ze precies in de kisten passen, of... bijna precies. De bovenste kist is hout van vorig jaar en nog een heel klein beetje van twee jaar geleden. De tweede kist bevat alleen hout van vorig jaar en onderin liggen de stukken dit ik dit jaar heb verzaagd.

Volgend jaar begin ik met de bovenst kist voor mijn vuurtjes. En dan werk ik zo naar beneden. Ik heb nog nooit een hele kist leeg gestookt, maar ik heb ook nog nooit drie dagen in de week vrij gehad. Het wordt dus afwachten of ik voldoend hout heb. Het zijn dunne stukken omdat ik ze het meest gebruik in de Coox en het brandgat daarvan is niet zo groot. Ik heb ook een vuurschaal gekocht dit jaar. Die zal ik volgend jaar zeker in gebruik nemen voor koken in mijn Dutch oven.

Na het zagen heb ik nog blad geveegd de kleden naar binnen gebracht, de hangmat opgeborgen, de braam binnen de perken geknipt, stoelen afgedekt, vogelvoer aangevuld en vijf frambozen geplukt. Ik heb nog veel meer te doen. De tuin is verwilderd omdat ik er nooit genoeg tijd voor had en te moe was tijdens mijn ziekte. Ook hier is er weer dat verlangen naar februari, naar het moment dat ik drie dagen in de week tijd heb om de tuin in te gaan en alles echt goed bij te houden. Dode dingen verwijderen, nieuwe dingen poten en dan vooral: eetbare dingen.

Het huisje in de tuin is definitief afgeschreven. Het is nu zo verzakt dat ik de deur niet meer goed dicht krijg. Een goede reden voor wat ik al heel lang wil: een kas. Daar ga ik in februari ook achteraan. Langzaam wordt het steeds meer mijn tuin.

Genoeg om naar uit te kijken!


2 opmerkingen:

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...