dinsdag 26 november 2019

Geurende huidolie en meer


Een tijd geleden had ik het erover dat ik eens zou kijken of ik zelf een huidolie kon maken. Je kunt natuurlijk een willekeurige olie op je huid smeren, maar ik wilde er iets meer werk van maken. In mijn boek over aromatherapie(*) van Erna Droesbeke staat veel nuttige informatie over oliën en ook een aantal recepten dat ik kan gebruiken.

Ik heb een droge huid, die niet zo goed doorbloed is. Daardoor heb ik veel gerstekorrels, van de harde witte bobbeltjes onder de huid. In mijn boek vond ik een voedende olie voor de nacht.

Reinig en verfris je gezicht met rozen- of kamillewater en breng een olie aan op het gezicht die bestaat uit 3 druppels rozenhoutolie, 5 druppels ylang ylang, 5 druppels geranium en 5 druppels sandelhoudolie op 40 ml amandelolie en 10 ml tarwekiemolie. 

Ik paste het iets aan. Ik dacht dat ik nog ylang ylang had, maar dat was niet zo. Dat heb ik er dus maar uitgelaten. Het is een dikke olie die wel wat geduld vraagt bij het aanbrengen, maar dat is dan meteen een goede huismassage. Voor de doorbloeding dus alleen maar beter.

Erna geeft in haar boek bij elke olie de werking aan. Rozenhout is genezend, desinfecterend en opwekkend voor de huid. Ylang ylang is verzorgend, wat dat dan ook precies moet zijn. Geranium heeft een samentrekkende, wondgenezende en opwekkende werking en sandelhout is een adstringerend tonicum (haar woorden! samentrekkend zou ik zeggen) voor de lederhuid en werkt verkoelend en ontspannend. Amandelolie is rijk aan vitamine A en B en kan ook rond de ogen gebruikt worden. Tarwekiemolie bevat veel proteïnen en vitamine E. Dit is de olie voor de slecht doorbloede huid. Erna schrijft ook dat je tarwekiemolie ook puur op je huid kunt masseren.

Voor het schoonmaken van de huid met rozenwater maakte ik een variatie op een lotionrecept voor de droge huid. Erna schrijft:
Meng twee druppels rozenolie en 2 druppels lavendelolie in een drinkglas mineraalwater en verstuif dat op het gezicht. 

Lavendel en roos hebben beiden een kalmerende werking om de huid. Lavendel is dan nog ontsmettend en roos verzachtend. Ik deed een paar druppels lavendelolie in mijn rozenwater. Ik heb een groot uitgevallen zeepdispenser van glas, die ik jaren geleden kocht bij een bedrijf dat nu niet meer bestaat Sabon. Ze verkochten mooie lichaamsverzorging, maar ze waren duur. Ik denk dat de winkel daardoor verdwenen is. Voor de huidolie heb ik ook een dispenser van Sabon, maar dan kleiner. 't Is handig bij het doseren van de olie; twee of drie keer pompen en je hebt genoeg. Uit een flesje komt toch vaak heel onverwacht een hele scheut die je dan toch verspilt.

Even terug naar de olie. Vrijdag- of zaterdagavond zijn de momenten voor een oliebehandeling. De volgende morgen lijkt het altijd alsof ik net iets rodere wangetjes heb. Het is een prijzig product met al die etherische olie. Mijn volgende variant zal wat eenvoudiger zijn. Waarschijnlijk ook met meer tarwekiemolie, want ik heb vooral doorbloeding nodig. In ieder geval heb ik huidverzorging zonder onbekende chemische toevoegingen

Ik koop de oliën bij H*olland en B*arret. Zij hebben vaak prettige aanbiedingen, twee voor de prijs van een of het tweede product voor een euro. Mijn laatste aankoop was twee flesjes etherische olie, lavendel en eucalyptus. De lavendel gebruik ik in mijn huidlotion, maar spray ik ook op mijn kussen. Als ik even snel iets moet afstoffen spuit ik water met lavendel dat ik in een plantenspuit heb op een doekje en daarmee neem ik geurend stof af. De eucalyptus is voor het stomen.

Erna heeft nog veel meer te vertellen: maskers, geurwaters, pakkingen en de invloed van geur op de geest. Daar heb ik nu (nog) geen tijd voor ... het moet nog even wachten tot volgend jaar februari... Dan zal ik ook vaker tijd hebben voor de gezichtsmassage. Wie weet loop ik over een paar maanden met blozende appelwangetjes over straat.


(*) Het boek dat ik gebruik is van Erna Droesbeke - Werken met aromatherapie; over de werking van etherische oliën en invloed van geuren op lichaam en geest. (Amsterdam, 1998) derde druk

1 opmerking:

  1. Ook hier gaat elke avond een drupje lavendelolie op een tissue. Slaapt heerlijk. En inderdaad dat tweede flesje voor een euro is een mooie koop.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...