donderdag 14 november 2019

De stad in!


Nu de donkere maanden aangebroken zijn, is het meer tijd voor het binnenleven. Niet alleen in mijn eigen huis, waar ik heel graag ben, maar ook in de stad. Vooral in de café's, de bioscoop, het theater, het museum en de boekwinkel. Ik heb absoluut favorieten. Vroeger als wij thuis zeiden dat we 'naar de stad' gingen, betekende dat winkelen. Nu doe ik dat niet meer, heb een hekel aan winkelen. Die drukte in winkels en alle onzin die er verkocht wordt, laat maar.

Behalve: boekhandels. Er is een boekhandel in de stad, die nog aan alle oude verwachtingen voldoet. Beneden kun je koffie drinken. Daar staan literatuur, tijdschriften, kookboeken, reisboeken, kunstboeken en cadeaus. Boven is de afdeling van de wetenschap. Daar is het heerlijk. Er staan luie stoelen waar je langdurig in kunt neerstrijken om eens rustig te kijken of je een boek echt hebben wilt. Het café is wat kil. Ik houd meer van de warmere café's.

Er is ook een heel leuke ramshboekhandel in een oude slagerij. Daar kom ik zo nu en dan even snuffelen. Ze hebben mooie boeken, veel cd's, ansichtkaarten en alles is van kwaliteit. De twee dames die de winkel hebben, zitten er al jaren. Het is dus een goed concept. Ze zitten vlak bij de UB, dat zal helpen aan klandizie van studenten.

De foto is genomen in een van mijn favoriete café's in de stad. En dit plekje al helemaal. Een klein lief hoekje, in een café dat de sfeer heeft van de Art Deco, inclusief glas in lood. Lekker zitten lezen of een wijntje drinken met een vriending. Een ander café/restaurant is al vaker langs gekomen. Daar waar ik met uitzicht op de oude tuin mijn eggs florentine eet. Een deel van het personeel herkent me intussen en vraagt niet meer wat ik wil eten. En dan is er nog een oud huis, ooit in bezit van een archivaris, tegenover de Martinikerk waar ik graag de krant lees, weggezakt in een van de leren fauteuils. Het middeleeuwse belastingkantoor is ook een café/restaurant. Daar schrijf en denk ik graag. En als afsluiting: het jaren dertig paviljoen in het plantsoen dat ooit is aangelegd op de oude stadswallen. Dat is meer iets voor de zomer overigens, maar ik wilde het toch even noemen. Het is heel bijzonder.

De bios/filmhuis staat op het punt van verhuizen. Het Groninger Forum (een megalomaan multifunctioneel gebouw) is binnenkort klaar. Daar komen musea, bieb en in ieder geval de bioscoop samen in. Het is een bijzonder gebouw, niet mooi maar wel bijzonder. Ik ga zeker gauw eens kijken als het open is.

De andere bios (Pathe) ontloop ik. Het geluid staat me daar veel te hard. Een enkele film zou ik wel willen zien, maar op de een of andere manier is het nooit aantrekkelijk genoeg. Ik houd meer van de sfeer van filmhuizen.

Voor concerten is de Lutherse kerk heel aantrekkelijk. Ze hebben meestal bijzondere ensembles. Het is ook een mooie kerk, de akoestiek is goed en..... ooit stond de domina Laurence Dufour hier. De stadsschouwburg en de kleine zaal van het concertcentrum. Ik vind het heerlijk. Als ik straks minder werk, kan ik naar de donderdagmiddag lunchconcerten. Dat lijkt me zó leuk. Het is in mijn hoofd het verlangen naar februari geworden, want dan is het zo ver.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...