donderdag 9 januari 2020

Jubeljaar - december

Mijn beeldje


't Was hard werken in de eerste weken van deze maand. 17 Dagen aaneengesloten was ik bezig. Toch had ik nog wel tijd voor bijzondere activiteiten. Ik had een paar etentjes, een ballet en het werd natuurlijk kerst en oud en nieuw.

In de cottage

Restje aardappels
Tot mijn verrassing vond ik nog wat truffelaardappels in een van mijn bakken en bleken ze ook nog eetbaar te zijn. De tuin blijft verrassingen geven.

Watergebruik
Iedere avond als ik afwaswater nodig heb, vang ik het eerste, koude water op in een waterdispenser. Ik had er eerst een van plastic, maar voor kerst kreeg ik er een van glas. Er kan 5 liter in. Meestal is dat iets te veel. Het duurt ongeveer drie liter voordat mijn water heet genoeg is voor de afwas. Het water uit de dispenser gebruik ik voor koffie, thee, koken en het water geven van de planten en bloemen. Als ik dat elke dag doe, elke dag waarop ik thuis ben, dan is dat ongeveer 3 liter x  330 dagen. 990 Liter water dat niet zomaar in de afvoer verdwijnt. Bij een een kuub dus. Zo maken vele kleine één grote. Ik zal in mijn deeltijdpensioen zeker nog andere methodes zoeken om zuiniger om te gaan met water.

Winterwelvaart
Ik schreef al dat ik bij Winterwelvaart was met mijn vriendinnen, dat ik honing en tapenade kocht. Vooral het gesprek bij de tapenadestand was bijzonder. Hij komt uit Veenhuizen, waar ze blijkbaar een heel groentenproject zijn gestart. De tweede zondag van mei is er open dag. Dan ga ik zeker kijken. Weer een ideetje voor het vervolg van mijn jubeljaar.

De Parisienne

Eten en ballet
Samen met een collega bezocht ik het biosballet. Ik vond het een heerlijke ervaring. Ik zal toch liever naar de bioscopera blijven gaan. Maar zo nu en dan een ballet is zeker leuk. De bioscoop waar we nu waren, vanwege de verhuizing van het Groninger Forum, is beslist ongezellig en onpersoonlijk. De stijl rondom een bioscopera telt ook mee, vind ik. Het gaat om het hele pakket. Ik zal dit jubeljaar nog zeker één opera bezoeken. Het hoort er helemaal bij.

Huis in voorbereiding
Ik heb mijn nieuwe werkplek ingericht voor het moment waarop ik zal kunnen beginnen met mijn onderzoek naar Laurence Dufour. Het is een mooie plek geworden in mijn erker. Helder licht en overzichtelijk. Studie krijgt een serieuze plek in mijn huis en ik vind het heerlijk.

Leven met anderen

"Kerstborrel' met collega's
Met mijn directe collega's had ik een kleine bierproeverij als afsluiting van het jaar. De biertjes die we hadden uitgewisseld kwamen op tafel met wat kaas, toast, pesto en salade. Ik had cadeautjes voor hen gekocht. Dat was een verrassing voor ze en dat maakt het extra leuk.

Lunch met de weduwnaar
Een van mijn contacten via mijn werk werd weduwnaar in november. Na een paar weken nam hij contact op omdat hij gelezen had dat ik weg zou gaan. Hij wilde graag eens even lunchen. We hadden elkaar lang niet gesproken en er was genoeg gebeurd om een goede twee uur te vullen, Ik moest met uiteindelijk haasten voor mijn volgende afspraak. Dat is altijd een goed teken.

Schoonheid
Beeldhouwen
Ik werd uitgenodigd voor een workshop beeldhouwen in zeepsteen. Ik heb niet erg veel artistieke kwaliteiten, maar het leek me reuze gezellig. En ik moet zeggen dat ik het fascinerend vond dit eens te doen. Vooral de steen was echt heel bijzonder. Zolang je de vorm erin maakt, is de steen zacht en heel makkelijk te behandelen. Het voelt bijna alsof je een luxe zeep in handen hebt. Als je de vorm gekozen hebt, gaat de steen in koud water voor het polijsten. Dan voel je de steen onder je handen uitharden en je ziet hem van kleur verschieten. De beeldhouwer gaf de tip in rondingen te denken en om een thema in je hoofd te nemen, geen uitkomst. Ik koos vrijheid in het kader van mijn komende deeltijdpensioen en mijn beeld werd een vleugeltje. Ik had een prachtige middag.


1 opmerking:

  1. Erg benieuwd naar uw studie/onderzoek naar Laurence Dufour.Als ik mij niet vergis is zij een vriendin geweest van mijn oudtante. Mede gezien het feit dat zij predikante van het Diaconessenhuis was, moet dat haast wel. Jammer dat ik geen mailadres van u kan vinden in het blog, dat maakt het contact wat makkelijker...

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...