dinsdag 14 januari 2020

Inmaakgeschiedenis


Je loopt een jaren vijftig Piet Zwart-keuken in zodra je te tentoonstelling over wecken en inmaken inkomt. Het perfecte beeld uit die tijd, inclusief de rondbuikige koelkast en veel helderkleurig (vooral turkoois) email. Links van de keuken is de oude geschiedenis, met een orignele ijskast, oude keuken spullen. En rechts is de modernere geschiedenis, van de weck tot Tupperware.

Ik had wel wat meer toelichting willen hebben op bepaalde punten. Zijn deze eieren, waaronder kievitseieren overigens (!), in deze glazen ingemaakt of niet? Er zit geen vocht in de glazen. Het is onduidelijk.


Maar al met al was het één brok nostalgie. Er liepen diverse mensen hardop te genieten en te vertellen over hun oma, hun moeder en de weck in de kelder. Een vrouw vertelde dat ze altijd naar beneden moest om de weckpotten te controleren. Als er een open was, moest-ie mee naar boven om leeggegeten te worden. 'Ik hoopte altijd dat het de stoofpeertjes waren, die open waren', zei ze.

Ik heb het over de tentoonstelling in Museum Stad Appingedam. Het is een aanrader voor iedereen die net als ik van het cottageleven houdt. Wel opschieten, de tentoonstelling duurt tot 1 maart. Het musuem zelf is ook de moeite waard. Het gebouw is 14e eeuws en daar is nog veel van te zien. De verbouwingen door de eeuwen heen zijn ook goed zichtbaar.

En dan ... er is nog verrassend veel bijzonder erfgoed in Appingedam. Het is een heel aantrekkelijk stadje. Ik ga zeker nog eens terug.



2 opmerkingen:

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...