zaterdag 11 januari 2020

52 x het goede leven



Het nieuwe jaar is al weer bijna twee weken oud. Ik ben dus aan de late kant met een type boek dat 52 verhalen vertelt: bedoeld als één per week voor een heel jaar. Maar goed, het is nog mogelijk om 'bij te lezen'. Ik heb het over een boek van Rolf Dobelli. Ik heb het in een impuls gekocht toen ik een keer met de trein zou gaan en geen boek bij me had. Gelukkig heb ik er geen spijt van gekregen. 

Rolf Dobelli is een zakenman, filosoof en schrijver. Hij schrijft columns over het goede leven. In dit boek 'De kunst van goed leven - 52 simpele levenstechnieken voor geluk' is een aantal van deze columns opgenomen. Het bijzondere aan dit boek is de inspiratie die hij heeft gebruikt. Hij is goed thuis in het werk van de stoïcijnen. Op zich ligt dat redelijk voor de hand: stoïcijnen waren druk in de weer met het goede leven. Zijn tweede bron is de laatste stand van psychologisch onderzoek. Dat is ook nog voorstelbaar. De laatste bron vind ik het leukst. Hij refereert regelmatig aan uitspraken van twee zeer succesvolle beleggers, de superrijke Warren Buffet en Charlie Munger.

Dobelli is geen man van 'volg je intuïtie en vind je geluk' maar meer 'hou je hoofd erbij, wees kritisch, dan zul je zien dat veel dingen wel meevallen'. Een paar voorbeelden.

Mentale boekhouding
Hij begint met een verhaal over een mentale boekhouding, een principe dat hij kent uit de psychologie. Mensen schijnen anders om te gaan met geld, afhankelijk van de bron waar het vandaan komt. Als ze er hard voor gewerkt hebt, gaan ze er voorzichtiger mee om dan als ze het gevonden of gekregen hebben. Hij stelt voor (en dat is het leuke aan zijn verhalen) het idee om te draaien. Je kunt balen van geld uitgeven aan allerlei ongewenste dingen: belasting en bijvoorbeeld verkeersboetes. Je kunt er ook voor kiezen het geld uit te geven alsof je het gekregen hebt. Je kunt het niet voorkomen, dus maak je er niet druk om. Een ander mooi voorbeeld om nare gevoelens over geld te voorkomen is vooruit betalen. Hij gebruikt hiervoor de peak-endregel van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. Hij stelt dat je van een reis of een andere ervaring vaak het laatste het best onthoudt. Dan moet je dus niet als laatste een rekening gaan betalen. 

Dobelli schrijft hier een variant op: maak je niet druk over dingen waar je geen invloed op hebt. Zoals hij schrijft over het betalen van belasting, denk ik over het weer. Ik vraag me altijd af waarom mensen mopperen over het weer. Het is verloren energie om iets waar niemand invloed op heeft (tenzij je wolken kunt wegschieten, zoals laatst in Indonesië, maar dat is een heel ander speelveld)

De negatieve kunst van het goede leven
Misschien geeft de titel al aan dat Dobelli niet de gebruikelijke  wegen van het goede leven volgt. Hij neemt het voorbeeld van de piloot. Als een piloot gaat vliegen, is zijn / haar belangrijkste doel geen fouten maken. Dan komt het goed met de vlucht. Hij verwijst hier naar vele oude filosofen met hun negatieve filosofie. Je kunt niet zeggen wat geluk is, maar veel beter wat geluk in de weg staat. En dat weten we vaak met redelijke zekerheid. En dan geeft hij een imposante lijst van narigheid en stommiteiten. Als je dus, schrijft Dobelli, zoveel mogelijk narigheid weet te vermijden, is je kans groter op een gelukkig leven. Hij verwijst hier naar Warren Buffet en Charlie Munger die zeggen: Het is verbazingwekkend welk langdurig succes mensen zoals wij behalen door te proberen niet dom te zijn (in beleggingskeuzes) in plaat van briljant te zijn.

Er is hier nog wel wat tegenin te brengen. Dit voorstel zal niet echt leiden tot een leven met piekervaringen. En er zullen zeker mensen zijn die dat geweldig vinden en bereid zijn de prijs daarvoor te betalen, als die er blijkt te zijn. 

Het boek is ook niet bedoeld om definitieve antwoorden te geven, maar om gedachten op gang te brengen. Het zijn immers van oorsprong columns. Ik kan het boek aanraden aan iedereen die belangstelling heeft voor het goede leven en uitgedaagd wil blijven. Ik lees er voorlopig in verder en als er nog iets te melden is... laat ik het weten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...