vrijdag 1 december 2023

Paars diner


Deze winter wil ik de vrienden die bij me komen eten een paars diner voorzetten. Vorig jaar had ik mijn nazomerdiner dat ik heb gegeten met een aantal vrienden. Dit is een winterse variant. Het is voor mij makkelijk als ik niet steeds iets anders hoef te verzinnen. En ik vond het wel een grappig idee. 

Ik bedenkt zulke diners altijd met veel plezier. Niet alleen de recepten, maar ook de aankleding van de tafel, zodat het een compleet plaatje wordt voor een gezellige avond met een vriend of vriendin. En.... de paarse groenten die ik gebruik zijn ruim beschikbaar en goed betaalbaar in het winterseizoen. 

Voorgerecht: Bietensoep met geitenkaas
Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van bietensoeprecepten op internet. Het hangt ervan af wat je zelf lekkere kruiden vindt, welke soep je kiest. 
Groentesoep maak ik altijd op dezelfde manier. Een groente, water, bouillonpoeder en andere kruiden koken en dan de staafmixer erin. Dat heb ik hier ook gedaan. De geitenkaas kun je gewoon boven de soep verkruimelen. Een paar blaadjes peterselie erbij staat mooi, maar is niet nodig voor de smaak.

Hoofdgerecht: Aardappel-pastinaakpuree & rode kool met rode wijn
De rode kool maak ik in grote hoeveelheden klaar in mijn slow cooker. (Nu ik zonnepanelen heb, kan ik op zonnige dagen koken op zonne-energie. Dat voelt heel goed)Ik fruit een rode ui in olie en voeg dan de kool, rode wijn, bouillon, laurier en kruidnagel toe. Soms ook nog wat rozijnen. Dit laat ik pruttelen tot de kool gaar is. Een deel maak ik in in potten en de rest serveer ik. Op deze manier kan ik bij het volgende diner een van de potten open trekken en de kool opwarmen.

De aardappel-pastinaakpuree is heel makkelijk om te maken. De aardappels en de pastinaken in kleine stukken koken, afgieten en dan stampen met een beetje boter of olie, zout en peper en kruiden die je lekker vindt. Hoe fijn je de puree maakt, is afhankelijk van je smaak. Ik laat er wat stukjes in zitten. 'Al dente', zeg maar. Van de puree maak ik timbaaltjes met een doorsnee van 10 tot 12 cm, die ik in de oven zet tot er een korstje op komt. De timbaaltjes serveer ik midden op een bord met een paar kort gekookte schijfjes appel en wat bieslook erop. De kool schep ik er omheen. 

Nagerecht: Stoofpeer met stilton
De peertjes kwamen weer uit de tuin van een vriendin. Zij heeft een ander huis gekocht, dus dit jaar had ik voor het laatst gratis peertjes. Misschien is het tijd om een perenboom in mijn eigen tuin te zetten....
De peertjes kook ik ook in de slow cooker in wijn met kruiden als laurier, kruidnagel, peperkorrels, kaneel en kardemom. Een beetje suiker voeg ik toe als ik het resultaat niet zoet genoeg is. Meestal is dat niet nodig.
Stilton is een stevige kaas, die ik goed vind passen bij peertjes. Maar je kunt ook een zachtere kaas kiezen als dat je beter smaakt. 

Een diner is voor mij niet af als de aankleding niet ook in het thema past. Ik koos voor mijn witte tafelkleed en servetten. Mijn zus maakte voor de kerstdagen een paarse tafelloper die ik van haar mocht lenen. In mijn zilveren kaarsenstaanders zette ik paarse kaarsen en ik koos voor een 'bloemstuk' uit de tuin met veel Hedera en lilakleurige kerstballen. Ik probeer altijd een stijl te creëren met eenvoudige middelen en met dingen die ik al in huis heb. En dat is weer gelukt. 

Ik denk nu na over een wit diner voor de lente. Wie weet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...