maandag 18 december 2023

10 Extra tips voor de kerstdagen


In de afgelopen dagen ben ik blijven denken over een ontspannen consuminderkerst en kwamen er nog wat andere ideeën bij me op. Ik noem ze toch maar even. Wie weet heb je er iets aan. 


Kleding

1 - Versier kleding met accessoires koop niks nieuw - Er is misschien een feestelijke shawl, een paar opvallende oorbellen of een mooie ketting die je kunt combineren met een jurk die je al hebt. En... schoenen doen ook veel. Ik koop mijn kleding altijd tweedehands en in kringloopwinkels kun je feestelijke schoenen of schoenen in een opvallende kleur kopen voor een paar euro. Je hoeft er waarschijnlijk geen eindeloze stukken op te lopen dus ze kunnen best een hak(je) hebben als je daarvan houdt.


Activiteiten

2 - Bak je eigen kerstkoekjes - Er zijn recepten genoeg te vinden van kerstkransjes of gemberkoekjes. Samen aan de slag in de keuken ter voorbereiding is een mooie tijdbesteding tijdens de kerstdagen, vooral met kinderen. Je hebt grip op de ingrediënten, zodat je gezonder varianten kunt kiezen. Iedereen krijgt al genoeg suiker binnen tijdens de feestdagen. En als de koekjes goed gelukt zijn, kun je ze meenemen als cadeautje als je bij iemand op kerstbezoek gaat. 

3 - Ga naar de kerstnachtdienst - Veel katholieke kerken organiseren kerstnachtdiensten. Het zijn vaak diensten met veel muziek en een boodschap van vrede. Het is een mooi begin van de kerstdagen en kan rust brengen.

4 - Vraag iedereen een eigen kerstverhaal mee te nemen en laat het voorlezen - Jaren geleden was mijn kerstuitnodiging aan mijn vrienden een kort zelfgeschreven kerstverhaal met de opdracht dat iedereen een eigen verhaal mee zou nemen. Het werd een fantastisch voorleesmoment. Een politieonderzoek naar de herkomst van het kerstkind, kerst in space en een verdwijning onderweg naar een kerstviering. We hebben veel voor(lees)pret gehad.

5 - Maak je eigen (alcoholvrije) glühwein. - Terug komen van een wandeling en dan een lekker glas warme wijn drinken, dat is toch kerst! Er zijn kruidenmengsels te koop die je door gewone wijn kunt doen om er glühwein van te maken. Je kunt ook kiezen voor druivensap als je wilt dat iedereen kan meegenieten. Een kleine zoektocht op Internet geeft al snel de kruidenmix die je nodig hebt en dus ook zelf kunt maken. 


Kerstversiering

6 - Vraag iedereen een ornament mee te nemen voor de kerstboom - Een ander jaar heb ik iedereen gevraagd om een ornament mee te nemen voor mijn kerstboom. Achteraf had ik een thema moeten opgeven of een kleur, want ik kreeg heel bijzondere ornamenten met als hoogtepunt een grote gipsen engel. Het was heel grappig om samen de kerstboom te versieren met al die ornamenten. En ik had een unieke kerstboom.


Cadeaus

7 - Geef elkaar complimenten cadeau - Geef iedereen een paar enveloppen en namen van mensen met wie je kerst viert. Ze schrijven een compliment op een kaartje en zetten dat met de envelop onder de kerstboom. Er ontstaat een mooie sfeer als iedereen complimenten krijgt. Je kunt ook postzegels beschikbaar stellen als je gasten of je kinderen of jijzelf een compliment willen sturen naar iemand die niet aanwezig is. 


Na de kerstdagen

8 - Kijk voor activiteiten voor kinderen - De kinderen zijn thuis van school en vervelen zich misschien. Er zijn activiteiten voor de kerstvakantie te vinden. Bibliotheken zijn daar vaak heel goed in. Musea ook en... kinderen kunnen vaak gratis naar musea. 

9 - Na de kerst de uitverkoop - Als je dan toch kerstversiering wilt, servetten met sneeuwvlokken of alvast kaarten wilt kopen voor kerst voor volgend jaar... na de kerst kun je je slag slaan. Dan gaan kerstspullen vaak in de aanbieding. Dat geldt ook voor de dure hapjes. Je zou er wat van kunnen inslaan en invriezen. Bij de eerstvolgende verjaardag heb je dan al een mooie basis voor het gourmetten of een ander feestelijk diner.


Tot slot

10 - Trek je nergens wat van aan - Tot nu toe heb ik in de tips rekening gehouden met alle elementen van het kerstfeest zoals we dat in Nederland vieren. Maar er is geen enkele reden waarom iedereen dit zou moeten doen. Je kunt de dagen in de joggingpak doorbrengen, stamppot eten en cadeauloos door de kerstdagen gaan. En er is geen reden waarom je perse iemand moet uitnodigen als je daar geen behoefte aan hebt. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen feest. 

Geniet ervan 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...