zondag 17 december 2023

Choco-dadelmelk

 


Tijdens een cursus op mijn werk kreeg mijn team een mooi verzorgde lunch. Voor mij was er zelfs een apart bordje met vegetarische broodjes. Alle broodjes waren belegd met sla, tomaat, komkommer en nootjes. Het was heerlijk. De broodjes die over waren deelden we, gewoontegetrouw, uit aan collega's die niet bij de cursus waren. 

Na de lunch was er nog een halve kan melk en een halve kan chocolademelk over. Ik weet dat de catering dit weg moet gooien. En ik vind die verspilling altijd erg vervelend. Ik spoelde de fles van de sinaasappelsap om en vulde die met de melk en de chocolademelk en nam dat mee naar huis. De chocolademelk zoals die bij de lunch werd geserveerd, was veel te zoet en kon dus de extra melk wel gebruiken. 

Thuis heb ik het mengsel gebruikt voor een vakantie-ontbijtdrink. 's Avond zette ik 300 ml melk apart met  vier eetlepels havermout, een eetlepel lijnzaad, een theelepel kaneel en drie dadels in stukken. De havermout heeft de hele nacht om te wellen tot ik er de volgende dag de staafmixer inzet en alles meng tot een soort smoothie. Je zou er een banaan door kunnen doen voor extra voedingsstoffen en lobbigheid. Maar nodig is het niet. 

Ik drink zelden zuivel omdat de koeien vaak slecht behandeld worden. Maar weggooien van melk die er al is, vind ik respectloos tegenover de koeien. Nu geniet ik voor deze ene keer van een heerlijk choco-dadelontbijt. 


Foto: creative commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...