zondag 4 september 2022

Tuinklussen: aan de slag met dekkende beits

Verfklus harverwege

Toen ik mijn kas liet plaatsen, moest het tuinhuisje dat daar stond te vervallen afgebroken worden. Mijn buurman heeft me geholpen, want het is zwaar werk. Ik zal later nog eens over het plaatsen van de kas schrijven. 

Het was een beetje als bij verhuizen; wat kun je een hoop spullen verzamelen op een plek waar je niet zo vaak komt: zolder, kelder, garage, schuur en vlonders. Overal komt spul te liggen dat je had kunnen weggooien of weggeven. Maar ja, je weet maar nooit of je het nog nodig hebt.... Dat was hier ook zo.

Ik moest snel beslissen wat er met alle spullen moest gebeuren en dat kostte me wat moeite. De buurman bood aan dat een aantal dingen wel in zijn schuur mochten staan voorlopig. Dat was een geweldige oplossing voor een paar maanden. Nu heeft hij zijn schuur opgeruimd en vroeg hij me de spullen terug te halen. Tussen die spullen zaten twee blikken zwarte dekkende buitenbeits. Ik heb ooit het plan gehad om het huisje opnieuw te schilderen. Dat was voordat ik besloot nu eindelijk toch een keer de kas te kopen. 

Wat moest ik dus nu met de beits? Er zijn wat weggeefkasten in de buurt. Daar had ik de blikken in kunnen zetten. Maar ik heb ook nog het een en ander dat ik wilde verven. Ik had niet echt gekozen voor zwarte, maar het maakt ook niet al te veel uit. Dus ben ik aan de slag gegaan.

Ik verfde:

Een oude krat. Ik wil deze als tafeltje gebruiken op mijn terras achter. De kwaliteit van de krat is niet geweldig meer. Ik kreeg hem ooit van een vriendin. Je kunt zien dat er wat houtworpjes in gewoond hebben, maar ze zijn niet meer actief. Goed, grondig verven en ik kan de krat nog een paar jaar gebruiken. 

Een dienblad. Dat hoort bij de krat om hapjes en drankjes op te serveren. Het is een vrij diep dienblad dat ik, toen ik nog in de winkel van Terre des Hommes werkte, gebruikte voor het verslepen van objecten van het magazijn naar de winkel. Ik had er met stift op "werkbak Marianne niet te koop" op geschreven. Dat is nu achter de zwarte verf verdwenen.

Een opstapje dat ik gebruik in de kas als ik dingen moet opbinden. Dit is zo'n I*K*E*A* opstapje. Het was ooit van mijn moeder. Ik heb het dus al jaren. Mijn moeder is in 2006 overleden. Het hout werd wat minder en nu, met een goede laag verf is het weer voor jaren veilig gesteld.

Een pluk-bak die ik ook in de kas gebruik. Ik weet niet hoe ik hier aan gekomen ben. Het is ook al jaren in mijn bezit. Het was eigenlijk niet nodig om het te verven, maar nu het opstapje zwart is, is het wel zo leuk als de andere dingen in de kas ook zwart zijn. In de winter zet ik de krat in de kas, met alle kweekpotjes erin en het dienblad vindt er vast ook wel een plekje. 

De rieten stoelen op het terras bij het huis. Ik heb deze stoelen sinds ongeveer 2016. Ik werkte toen in een kantoor waar een andere huurder uit vertrok en van alles en nog wat achter liet. De twee stoelen stonden er ook bij. Als ik ze niet had meegenomen, waren ze in een grote container verdwenen. Bij een kringloop heb ik nog een derde stoel gekocht en dat is mijn set op het terras. Als rieten stoelen buiten staan, worden ze duidelijk minder. De lak laat los en ze worden dof van kleur. Vandaar dat ik er maar een likje verf overheen smeer.

Tot slot: de planken uit mijn kelder. Die had ik nog nooit geverfd. En nu er genoeg verf is, neem ik deze planken maar even mee. Ik denk dat het netter staat dan nu.

Het is rustgevend werk, steeds even een poosje kwasten. En m'n spullen (meestal krijgertjes, ik heb alleen één van de stoelen en de planken in de kelder gekocht) gaan weer langer mee en zien er weer mooier uit. En dat voor rond de € 30,00. Ik koop nooit verf als die niet in de aanbieding is, dus € 15,00 voor een blik verf klopt wel ongeveer. 


Ik ben tevreden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...