maandag 12 september 2022

Gekregen, gevonden en gekocht (zomer 2022) - eco-keuzes


Per seizoen voer ik mijn gevoel van rijkdom door te kijken wat ik heb gekregen, gevonden en gekocht. Wat is er nieuw in mijn huis:

Een ballonvaart - Het is iets anders om te krijgen, een ervaring. Een leverancier organiseerde een klantendag. De eerste sinds twee jaar. En dat moest met een klapper, vonden ze. Als je deelnam aan de dag, kon je meeloten voor een ballonvaart. Deze leverancier levert cruciale software aan het bedrijf waar ik werk, dus ik moet op de hoogte blijven. En dan die kans op een ballonvaart! Twee goede redenen om te gaan. En ik had geluk. Ik werd ingeloot en kon de lucht in. Het was een onbeschrijfelijk mooie ervaring. Dat laat ik nu maar zo...

Tijdens de klantendag kreeg ik een 'Correctbook': een schrift met geplastificeerde pagina's waar ik steeds de inkt af kan wissen. Er was een zwarte pen bij en een doekje om de pagina's schoon te maken. Het is een nieuwe stap in de richting van papierloos werken. Ik vond het een heel mooi cadeau. Een andere deelnemer wist eigenlijk niet wat hij er mee moest en gaf zijn exemplaar aan mij. Ik heb nu een schrift voor werkzaken en een voor privézaken. Ik ben er erg tevreden mee.

Mijn verjaardag valt in de zomer. De lijst van gekregen dingen is dus langer dan in andere seizoenen. Ik vierder mijn verjaardag met mijn zus en zwager in Frankrijk. Van hen kreeg ik een aanvulling op mijn correctboeken: een rode pen en een navulflesje zwarte inkt. Verder een set van 4 blauwe servetten voor in mijn picknickmand, een julienne-snijder en een boek 'Thee uit de tuin'; recepten voor kruidenthee en kruiden die je dus in de tuin nodig hebt. 

Mijn andere zus maakte een pyjama voor mij van beige katoen met witte biesjes. Ik was al langer op zoek naar zo'n pyjama, maar meestal zijn ze van synthetisch materiaal en dat vind ik niet lekker. Ze had voor Kerst als een flanellen exemplaar voor me gemaakt. Ik heb nu dus een winter- en een zomerpyjama. En de kleuren passen in mijn slaapkamer. Dit zelf maken van kleding is volgens mij de meest duurzame aanpak. En mijn zus kan dit geweldig mooi, beter dan wat je in de winkel koopt.

Shirtje - Tijdens een fietstochtje door de wijk ontdekte ik een weggeefkast. Ik heb er veel heengebracht en één wit shirt met lange mouwen uit meegenomen. Stoken wordt lastig komende winter met de gasprijzen, dus ik wil me warm kleden. Een shirt met lange mouwen onder mijn kleren is een goed begin. En dat in ruil voor alle dingen die ik achtergelaten heb in de kast: ik ben tevreden.

Solar cooker - Het is al langer een wens van me om een solar cooker te hebben. Zelf een bouwen of een state-of-the-art-cooker kopen, zag ik niet zitten. Onlangs vond ik een solar cooker voor €10,00 via Internet. Ik heb hem besteld en m'n eerste test met water koken is geslaagd. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden. We zullen zien.

Tassen - Een van de tassen die ik een paar jaar geleden voor mijn verjaardag kocht, moest gerepareerd worden. Er was een magneetje los gegaan. Ik ging terug naar de winkel waar ik de tas gekocht had: een kwaliteitstassenwinkel die sinds ik hier woon al in de mooie winkelstraat zit. Er stond een bord buiten met de mededeling: Wij gaan sluiten. De zoveelste winkel die weg gaat. In mijn buurt zijn de bakker en de sigarenboer onlangs met pensioen gegaan en de schoenmaker is tijdens de Corona vertrokken. Dan verandert er toch wat! 

Maar, de tassenwinkel gaat dus dicht. Al jaren sta ik me te vergapen aan een bruin leren reistas. Ik heb de aankoop steeds uitgesteld, en het voelde nu of nooit. En dan meteen maar een handtas erbij. Helemaal in de sfeer van de Oriënt Express. Binnenkort ga ik een reis maken. Ik zie het al helemaal voor me met die twee tassen.

Ik kocht meteen twee tubes was om de tassen goed te kunnen onderhouden voor de jaren en jaren dat ik ze zal gebruiken.


Behalve de tassen, dragen alle nieuwe dingen bij aan mijn ecologisch huishouden. 
Dat geeft me een tevreden gevoel. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...