vrijdag 9 september 2022

Gallery wall (doe het zelf!)

 


Als je design-kanalen volgt op Y*ou*tube zal de gallery wall je niet onbekend zijn: een mooie verzameling afbeeldingen dicht bij elkaar opgehangen op de muur. Op Pinterest, en waarschijnlijk op allerlei andere media, is de wereld aan voorbeelden te vinden. En dat dan ook nog in alle esthetische thema's die sinds de Corona meer en meer in de mode zijn gekomen. Hieronder een voorbeeld van een gallery wall in cottagecore-stijl. Ik hang ergens tussen dark en light academia (voor wie de stijlen kent).


Bron: Pinterest: -art-fully wall


Het is een modernisering van een oude traditie van rijken die wilden laten zien hoeveel kunst ze zich konden veroorloven. Of hoeveel bijzondere objecten die van handelsreizen meekwamen: de konstkamer en het rariteitenkabinet. Musea zijn later in deze stijl doorgegaan. Toen het Rijksmuseum in de eerste helft van de 19e eeuw begon in het Trippenhuis, hingen de wanden ook van boven tot onder vol met kunst. Intussen doen we dat anders en willen we een object meer centraal zetten of een verhaal te vertellen met objecten. Je kunt de oude traditie volgens mij nu in Nederland nog steeds zien in de Galerij Prins Willem V in Den Haag. Er werden zelfs schilderijen gemaakt van de kunstkamers:


Bron: Wikimedia Commons Ad Meskers

Een wand als deze geeft me een gevoel van weelde. Dat is niet vreemd natuurlijk als je terugkijkt naar de geschiedenis. Ik heb al heel lang in mijn hoofd dat ik zoiets ook in mijn huis wil. Deze zomer heb ik eindelijk mijn begin gemaakt. De lijsten stonden al een lange tijd tegen de muur in een hoekje stof te vangen. Ik liet ze er maar staan omdat ik niet precies wist hoe ik het aan moest pakken. 

Ik vond een aantal voorbeeldfilmpjes die het een stuk duidelijke maakten. Het komt hier op neer: 

  • Knip de vorm van de lijsten na in papier. 
  • Leg de 'mal' die je zo krijgt op de achterkant van de lijst en prik een gaatje in het papier ter hoogte van het ophangt.
  • Plak dan met zacht plakband (denk aan afplaktape of dat ondoorzichtige scotchtape) de mallen op de muur totdat ze in een goede verhouding hangen. 
  • Neem dan een potlood en teken door het gaatje in de mal waar de spijker moet komen. 
  • Timmer de spijker in de muur en hang de lijsten op.

Ik weet dat mensen soms een lijst kopen waar een soort vislijn aan opgehangen kan worden zodat je niet in de muur hoeft te timmeren. Ik vind dat niet mooi, maar het kan handig zijn als je vaak de afbeeldingen wilt wisselen. Er is ook een soort plakhaak van T*esa voor schilderijen, maar mijn muur is te bobbelig daarvoor. 

Ik heb nu drie lijsten en een beeldje hangen. Rechts hangt een tekening van de vrouwenbibliotheek in Parijs, een afbeelding die ik cadeau heb gekregen van mijn nichtje en haar man toen ik besloot een boek te schrijven over één van de eerste vrouwelijke dominees in Nederland. In het midden hangt een beeld van de remise in Bad Nieuweschans. Ik heb het ooit cadeau gekregen van de kunstenaar. De remise speelde een belangrijke rol in een van mijn vorige banen. Links hangt een tekening van het universiteitsgebouw in Leiden, waar ik gestudeerd heb. Het beeldje/masker heb ik gekregen van vrienden. Ze waren ouder en zijn intussen beiden overleden. Het beeldje hangt er als herinnering aan hen.

Het is mijn bedoeling dat het nog veel voller wordt op de muur. Maar dat moet groeien. Er kunnen namelijk alleen maar dingen komen te hangen, vind ik, die betekenis hebben en ik wil de lijsten alleen bij de kringloop kopen. Dat kost tijd. Er ligt nog een foto en een oude tekening met vlinders te wachten om opgehangen te worden, maar dan moet ik eerst een goede lijst hebben. Dan is er ook nog een beeldje, dat ik zelf het gemaakt, dat ik op een klein plankje wil ophangen tussen de lijsten. Dat plankje moet ik nog ontwerpen en dan maken. Ook dat kan nog wel even duren. 

Dat vind ik het leukst: dingen langzaam te laten groeien. 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...