zaterdag 10 december 2022

Lekker eten met goedkope groenten: wortel

 


Het heeft even geduurd voordat ik er echt iets van begon te merken, maar de inflatie heeft ook mijn portemonnee bereikt. Ik koop alleen heel basale producten. Die bleven wat langer stabiel in prijs, maar ook dat is nu veranderd. Een eco-ei kost intussen 0,45 per stuk. Dat is minimaal een prijsstijging van 30% in het afgelopen jaar. Eieren moeten ook vervoerd worden en verpakt en dat soort prijzen zijn omhoog gegaan. De kiloprijs van veel groenten is hier met 10, daar met 30 cent omhoog gegaan. En alles bij elkaar is worden boodschappen voor mij ook duurder. 

Ik leef al jaren zuinig, kook al jaren van basisproducten. Geen zakjes en pakjes in mijn huis. Daardoor zijn mijn uitgaven aan boodschappen redelijk laag. Ik eet geen (of nauwelijks) vlees en ik kies er al jaren voor zoveel mogelijk groenten uit Nederland te kopen. Hoe minder transportvervuiling hoe beter. Dat is waar het mij hier om gaat: het goede leven, zowel heerlijk als verantwoord. 

Eén van de dingen die ik doe om lekker maar betaalbaar te eten, is het verzamelen van recepten die je kunt maken met goedkope groenten. Goedkoop betekent voor mij dat ik maximaal 2,00 per kilo betaal. Ik wilde deze keer maar eens laten zien wat ik doe met winterwortel. Een kilo wortelen kost ongeveer een euro. Biologisch geteelde wortelen zijn iets duurder, maar nog steeds heel betaalbaar. Als ik een kilo koop, moet ik er wel een paar recepten paraat hebben om er lekker van te eten. Hoe meer lekkere recepten je hebt voor goedkope (streek)groenten, hoe betaalbaarder je boodschappen zijn. En voor wortel geldt: het is een belangrijke bron voor vitamine A, meer dan elke andere groente.

Vooraf moet ik wel opmerken dat ik veel kruiden gebruik. Ik koop ze los bij een Marokkaanse winkel. Zo houd ik het betaalbaar. Gember, koriander en peterselie kun je zelf van zaden kweken. 

Dit zijn mijn recepten voorlopig.


Wortelrauwkost

De rauwe wortel is het makkelijks. Gewoon raspen, beetje knoflook, beetje verse gember en wat olijfolie erdoor en je hebt een heerlijk rauwkost. Je kunt er een uitje doorheen doen, maar ik vind dat niet nodig. Heerlijk bij de lunch. 


Wortelsalade

Hiervoor kook ik de worteltjes beetgaar. Dan, als ze nog warm zijn doe ik de olijfolie erbij, knoflook en bladpeterselie. Het recept komt uit een Marokkaans kookboek van een vriend van me. Ik weet de titel niet, maar verwacht dat het zo'n standaardrecept is in de Marokkaanse keuken dat het in veel kookboeken voorkomt. Deze salade kan dus heel goed naast een mooie tahine of couscous met tomatensaus.

Ik heb er een variant op gemaakt met shirachasaus en koriander in plaats van de olijfolie en de peterselie. Dit is dan weer een variant op een recept dat ik een tijd geleden uit de A*llerhan*de heb geknipt.kan heerlijk bij rijst met ketjapsaus. Een creatieve kok kan waarschijnlijk nog allerlei varianten verzinnen. 

  

Wortelsoep

Deze soep is supermakkelijk en heel lekker. Bak een uitje en wat knoflook. Doe er in plakken gesneden winterwortel bij en giet er water over tot alles ruim onder staat. Daarna bouillonpoeder of een bouillonblokje. Je kunt er kruiden doorheen doen die je aanstaan. Thaise currypasta, gember en limoen is een optie of harissa en ras el hanout. Een 'chilivariant' met chilipoeder, koriander- en komijnpoeder. Als de wortelen gaar zijn, zet je de staafmixer in de soep en klaar ben je. Je kunt door de harissa-variant nog wat gare kikkererwten scheppen voor een lekkere bite en bij de chilivariant zijn zwarte bonen een mooie aanvulling. Broodje of een wrap erbij en ik heb een mooie voedzame maaltijd.

Ik gebruik altijd gedroogde bonen die ik 24 uur week en dan kook. Dat is de goedkoopste manier. 


Wortel'risotto'

Dit recept maak ik al jaren en ik weet niet waar ik het gevonden heb. Het is geen risotto maar wortelen klaargemaakt op de risottomanier. Dus: fruit een uitje met wat knoflook, doe er plakken wortel bij en roerbak een poosje. Giet er dan bouillon bij en laat dat langzaam inkoken. Terwijl de bouillon verdampt, worden de wortelen gaar en krijgen ze een heerlijk zoete smaak. Ik eet dit wel met couscous en gebakken halloumi.


Geroosterde wortel

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar met boswortelen gedaan. Die komen zo mooi uit de oven. Je laat er een klein stukje groen aan zitten. Dan staat het ook nog decoratief op het bord. Ik serveer de geroosterde wortelen vaak bij mijn champignon bourguignon. Het is heel eenvoudig. Je smeert geschilde wortelen in met olie, strooit er kruiden naar smaak overheen. Dille is heel lekker, tijm en knoflookpoeder ook. Dan schuif je het in de hete oven en om de zoveel tijd prik je even in de wortelen om te zien of ze gaar zijn. Voor een feestmaaltijd, zoals kerst, is het leuk om regenboogwortelen te gebruiken. De smaak is vergelijkbaar en het ziet er heel feestelijk uit.


Twee recepten heb ik nog in de planning: yazzara en worteltaart. Yazzara is een soort spread van wortel die wat op hummus lijkt. Uiterlijk dan, de smaak zal heel anders zijn. En worteltaart kent iedereen, denk ik. Ik heb het alleen nog nooit gebakken. 


Leuk plannetje voor de kerstvakantie. 



2 opmerkingen:

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...