zondag 18 december 2022

Gegeven en weggedaan (herfst 2022) - opnieuw de buurtkast

Nog een paar dagen voor de winter begint met de kortste dag. Wat een heerlijke gedachte dat we iedere dag weer wat meer licht zullen zien. Aan het einde van de herfst is het tijd om terug te kijken op het seizoen; wat ik heb weggegeven en weggedaan. 


Gegeven

Dinercadeautjes - De kas was dit jaar een heerlijke bron van dinercadeautjes. Iedereen in mijn omgeving vindt het geweldig leuk om tomaten, een aubergine of een komkommer uit de kas cadeau te krijgen. Dit jaar had ik drie soorten tomaten in de kas staan. Het stond dus ook nog leuk om een aantal van de tomaten te krijgen. Volgend jaar ga ik zorgen voor aantrekkelijke groenten om mooie pakketjes te kunnen geven als ik bij iemand ga eten. 

Uit de tuin van mijn schoonmoeder kreeg ik ook dit jaar weer stoofperen. Een paar potjes heb ik al weggegeven. De rest staat in de kelder voor de rest van het jaar. De laatste tijd maak ik vooral clafoutis van stoofperen. Het is een lichte verslaving. 

Wijn - Lid*l heeft soms een serie heel goede wijnen. Dit jaar was er één wijn bij die echt heel lekker was. Goed genoeg om mee te nemen naar een etentje bij vrienden. 

Pakket - Ik kon een paar dagen logeren bij vrienden om onderzoek te kunnen doen in de archieven in Amsterdam. Voor hen had ik een cadeautje samengesteld van zaken die zij wilden hebben en die ik in de afgelopen tijd op ene lijstje had gezet: bijzondere biertjes, ingemaakte zaden van de Oostindische kers, die het heel goed doen als kappertje, maar dan lekkerder en een aardewerken bloem die op het balkon in de plantenbakken geprikt kan worden. De bloem vangt water op voor bijen om te drinken. 

De dame met de camilia's - Ik was met een vriendin naar de bioscopera La Traviata geweest. In mijn vorige blog heb ik de relatie al gelegd. Ik vond het leuk om het boek aan haar cadeau te doen. 

Erasmus - Wittebrood en rode wijn. Een vriend van mij is een liefhebber van Erasmus en vak koken. In dit boek met verhalen over en recepten uit de tijd van Erasmus leek me een leuk kerstcadeau. Het is naar hem onderweg in de post. 


Weggedaan

Het waren weer een paar tripjes naar de weggeefkasten. Dit ging weg. 

Set met tubes acrylverf. Ik heb ze ooit gekocht omdat ik het voornemen had te gaan schilderen. Het is een korte vreugde geweest. En toen lagen die tubes er maar. Er wonen veel kinderen in het deel van de buurt waar ik de tubes in de kast heb gelegd. Hopelijk hebben ze er veel plezier van. 

Twee sets boekenleggers. Ik heb ze ooit voor mijn verjaardag gekregen. Het zijn van die boekenleggers met magneetjes waardoor je ze om een pagina heen kunt vouwen. Ik heb eerder een prachtige boekenlegger van vrienden gekregen: een zilveren blaadje. Daar heb ik genoeg aan omdat ik me heb aangewend om maar een boek tegelijk te lezen. De dingetjes zijn misschien leuk in een schoen van een wat ouder kind. 

Diverse bakjes met schroeven. Jaren geleden was er een opheffingsuitverkoop in een winkel naast mijn kantoor. Allerlei schroeven voor 1,00 per doosje. Ik dacht dat het handig zou zijn, maar ik gebruik een deel ervan helemaal niet. Voor anderen dus. 

En dan nog wat snoeren en schriften met harde kaft. Daar had ik zo'n overvloed van! Ik heb er een paar gehouden en de rest weggedaan. 

Ik kijk om de paar weken even in de kast, en alles is intussen door iemand meegenomen. Dat is een goed gevoel.

Oude papieren - Meestal ga ik er aan het einde van het jaar voor zitten om eens flink door mijn papieren heen te gaan. En ieder jaar gaat er weer een stapeltje het huis uit met de oud papierwagen mee. Zo houd ik een beetje grip op de ruimte in mijn boekenkasten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...