woensdag 14 december 2022

Kerst - Boekencadeaus maar dan anders



2,9 Miljard. Dat hebben we als Nederlanders uitgegeven aan Sinterklaascadeaus. Dat is een hoop geld. Een deel van het bedrag zal het resultaat zijn van de inflatie. En ik las ook dat er meer duurzame cadeaus zijn gekocht, maar ik kon er niet achter komen wat dat dan zou zijn. Ik mag toch hopen dat mensen iets anders dan alleen maar LEDlampen en thermisch ondergoed hebben uitgepakt. 

En nu komt de kerst er aan: een nieuwe zoektocht naar cadeaus. Ik geef geen cadeaus met kerst dit jaar. Ik heb een retraite voor mezelf geregeld waar ik erg naar uitkijk. Maar ik heb wel ideeën. Jaren geleden kreeg ik een keer het boek De Kreutzersonate van Leon Tolstoj met een CD met de muziek van Beethoven. De muziek speelt een rol van verleider in het verhaal. Ik herinner me dat ik de combinatie heel leuk vond om te krijgen. Daarop doordenkend heb ik een aantal voorstellen verzameld die een boekcadeau spannender kan maken. 


De film van het boek

Heel veel boeken zijn verfilmd. Mathilda van Roald Dahl, Sjakkie en de chocoladefabriek, A Christmas Carol zijn mooie familiecombinatie voor de kerstvakantie. Misschien is het heel leuk om samen eerst het boek te lezen en dan de film te zien. Voor volwassenen zijn er ook veel combinaties te bedenken. Alle boeken van Jane Austen zijn meerdere malen verfilmd. Niet allemaal even goed, maar er is genoeg keuze. John Steinbecks Of Mice and Man heeft een prachtige verfilming. En verderop in dit blog zal wel duidelijk worden dat er een eindeloze lijst van verfilmde boeken te maken is. Keuze genoeg. 

Een wat onbekender boek is het Pillowbook van Sei Shonagon. Het is een heel oud journaal van het Japanse hof. Peter Greenaway heeft een film gemaakt dat daarnaar verwijst. Het is een mooie, spannende combinatie voor iemand die meer van arthouse films houdt. 


'Opvolgboeken'

Hiermee bedoel ik boeken die uit een eerder boek zijn voortgekomen. Bijvoorbeeld de combinatie van Reizen met Charlie van Steinbeck met Reizen zonder John van Geert Mak. Steinbeck heeft in de jaren vijftig een reis gemaakt dwars door de VS met zijn hond Charlie. Geert Mak maakte de reis, zonder John, jaren later nog een keer om het verschil te zien. Twee goede schrijvers die dezelfde reis maakten met jaren ertussen. 

Les liaisons dangereuse (Gevaarlijke verhoudingen) en Daal-en-Bergse brieven zijn het tweede voorbeeld. Het eerste boek is een briefroman uit het einde van de 18e eeuw die bedoeld was om de schandelijke Libertijnen aan de schandpaal te nagelen. Het is een liefdes/machtsverhouding in Parijs tussen de markiezin De Merteuil en de graaf Valmont. Aan het eind van het boek sterft Valmont in een duel en de markiezin vlucht naar 'het Noorden'. Daar pakt Hella Haasse in de twintigste eeuw de draad weer op met brieven aan een mysterieuze vrouw in Berg en Dal (Val-Mont) in haar roman Daal en Bergse brieven. Les liaisons is overigens in de jaren 90 van de vorige eeuw twee keer verfilmd. Het cadeau kan dus nog completer.

Het derde idee is Mrs Dalloway van Virginia Woolf en The Hours van Michael Cunningham. Mrs. Dalloway en Virginia Woolf zijn beiden een karakter in The Hours. Cunningham heeft jaren lang getraind, zo gaat het verhaal, om de stijl van Virginia Woolf te benaderen. Hij heeft er de Pulitzer price mee gewonnen. En van beide boeken is ook een film. 


Het boek en de muziek

De Kreutzersonate heb ik al beschreven, maar ik heb nog twee voorbeelden. Om te beginnen de Dame met camilia's van Alexandre Dumas fils en La Traviata van Verdi. Het boek is het verhaal van de grote liefde tussen een jonge man en een courtisane en zijn verdriet om haar dood. Het boek was een geweldige hit toen het gepubliceerd werd. Verdi was er zo van onder de indruk dat hij er een opera van schreef. Er zijn films gemaakt die het verhaal redelijk goed navertellen. Vaak hebben die de titel Camille (niet te verwarren met films over Camille Claudel). Ik heb nog geen plek gevonden waar ik de DVD kan kopen. Een film die geïnspireerd is op La Dame is Moulin Rouge met Nicolle Kidman. Maar dat is dan weer meer een musical. 

Romeo en Julia, één van de meest bekende tragische liefdesgeschiedenissen uit de wereldliteratuur. Het verhaal is verfilmd, uitgevoerd in het theater en gedanst als een ballet. En daarnaast zijn er verhalen genoeg die weer voortborduren op de liefdesgeschiedenis. De film Letters to Juliet is hier een voorbeeld van. Het is geen kaskraker, maar wel een fijne romantische film voor een druilige wintermiddag. Ik zelf zou Romeo en Julia combineren met een DVD van West Side Story van Leonard Bernstein. De muziek is geweldig en het plaatst het verhaal in een heel andere, maar overtuigende setting. 


Het boek en het eten

Hier heb je een eindeloze keuze. Ik dacht meteen aan The great Gatsby van Scott Fitzgerald en Brideshead revisited van Evelyn Waugh en een fles champagne omdat die rijkelijk vloeit in deze boeken. Waugh schreef zijn boek nadat hij een ongeluk had gehad in de Tweede Wereldoorlog. Het was een kale, pijnlijke periode. Later in zijn leven vertelde hij dat de gulzigheid in het boek daar mee te maken had. Geschreven als compensatie en om weg te dromen uit een magere werkelijkheid. Beide boeken zijn verfilmd. Je kunt het dus een nog completer cadeau maken. 

En dan heb je een eindeloze lijst. Ik noem er een paar die bij me opkwamen. De roman Chocolat van Joanne Harris met natuurlijk chocola en eventueel de film. Een van de James Bondboeken van Ian Flemming, of een DVD natuurlijk, met een fles Martini, een shaker en olijven. De koffiedief van Tom Hillebrand, met een pak echt goede koffie, een expressokan of kopje, zoiets. Heren van de thee van Hella Haasse spreekt dan voor zich.

En vanuit dit punt kun je het omdraaien. Houdt iemand van tequilla: Tequila en tulpen van Gaby Rasters. Rode wijn? Wittebrood en rode wijn van D. Dubois. Rum? The Rum diary van Hunter S. Tompson (met film). Het idee is wel duidelijk denk ik. 

Veel plezier met de kerstvoorbereidingen.  


Foto: wikimedia commons

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...