dinsdag 6 december 2022

Sinterklaas zonder cadeautjes


Een paar weken geleden schreef ik over de mooie wijnproeverij van deze zomervakantie met mijn zus en zwager. Ik had toen al het idee geopperd om een Spaanse proeverij te doen als een alternatieve viering van Sinterklaas. Het idee bleef in mijn hoofd hangen en na wat onderzoek sprak het me steeds meer aan. Iedereen heeft alles al, dus waarom zou je nog cadeautjes geven. Een gezellige avond samen, daar gaat het eigenlijk om. Een appje aan een groep vriendinnen was snel gestuurd. In deze 'dames-op-pad-groep' kan een van ons aangeven wat ze van plan is. De andere dames geven dan wel aan of ze zin en tijd hebben om mee te gaan. Zo heb je heel snel gezelschap. Het werkt heel goed omdat we dezelfde smaak hebben. 

Ik dacht dus dat deze groep vriendinnen in zou zijn voor een Sinterklaas-high wine. Dat was ook zo. Dit was het keuzelijstje dat ik gemaakt had na een studie in mijn wijnboeken en op internet.
  • Cava met gebakken garnalen(kroketjes) / inktvisringen / uienringen 
  • Verdejo met knoflookchampignons / empanadas / tortilla
  • Rosado met brood met aioli en geroosterde parprika / chorizo
  • Roija met patatas bravas / albondigas / lomo / manchego
  • Sherry met geroosterde amandelen / olijven / comte / gazpacho
Ieder kon een wijn kiezen en een paar van de tapas. Ik had ook uitgezocht dat alles te koop was in de supermarkt. Mijn vriendinnen hebben volle levens, dus ik kan niet verwachten dat ze tijd hebben om uitgebreid de keuken in te gaan, hoe leuk dat vaak ook is. Op deze manier delen we de inspanning, de kosten en het plezier. 

Eén van de dames kan niet goed tegen wijn, maar had wel zin in de hapjes. Dat kan natuurlijk altijd. De high wine werd er dus één met vier soorten wijn. Dan is cava - wit - rose - rood de beste combinatie. En dan alcoholvrij bier voor de vriendin met gevoeligheid voor wijn. Zij nam olijven, amandelen en brood mee. 

En dan was de tafelsetting mijn volgende uitdaging. Ik kan me voorstellen dat mensen Spanje vooral associëren met de warme kleuren, rood, geel en oranje. Dat zijn kleuren waar ik niet van houd en dus niet in huis heb. Bovendien was dit niet echt een tapasmaaltijd, maar een high wine. Het mocht dus wel elegant zijn. met een hint naar Spanje. Ik heb geen servies voor een Spaanse sfeer. 

Ik wilde de high wine kunnen doen zonder dat ik veel extra's hoefde aan te schaffen. Het was wat zoeken, maar ik had toch nog genoeg in huis om een mooie tafel te maken. Ik begon met twee tegels met een Spaanse uitstraling die ik als onderzetters gebruik. De grondkleuren daarvan waren blauw en groen. Ik heb een groen tafelkleed dat al een paar keer te zien is geweest op dit blog. De groendecoratie waren de laatste bloemetjes uit de tuin. Er waren zelfs nog een paar roosjes! Ik koop liever geen bloemen meer omdat de teelt heel vervuilend is en veel energie vraagt. 

Voor de losse hapjes had ik mijn donkere houten snijplank die ik normaal in de keuken gebruik. Op Internet zijn heel veel mooie voorbeelden te zien van mooie tapaspresentaties. De plank was wat verfletst door de tijd heen. Om de kleur wat te herstellen, had ik de plank een paar keer ingesmeerd met olie. Dat is sowieso goed als je je snijplank in goede conditie wilt houden. 

Twee jaar geleden kocht ik in een openluchtmuseum een bruine kan en schaal uit de  pottenbakkerswerkplaats. Het was een impulsaankoop, maar nu kon ik dit goed gebruiken. Wat kleine groene en zwarte schaaltjes en mijn blauwe waaier. Ik had alleen geen bordjes en ik wilde graag blauwe kaarsen. Na wat zoeken kocht ik een zwarte staander met 4 houten 'tapasplankjes'. De plankjes zijn groot genoeg om een bordje te vervangen. Ik zal ze nog vaak kunnen gebruiken bij andere dinertjes. 

Het was een heerlijk avondje. De Cava ging uiteindelijk niet open omdat de vriendin die dat zou meenemen later kwam. Maar alles bij elkaar was het meer dan genoeg.  Het heeft iets heel gezelligs dat iedereen met een tas hapjes binnenkomt en dat de tafel langzaamaan steeds rijker en voller wordt. Dat je samen een feestje bouwt. Ik denk dat ik dit zeker vaker zal doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...