zondag 27 november 2022

Wintertijd boekentijd


Het is eindelijk kouder geworden. We raken een langzaam in de overgang van de herfst naar de winter. In korte tijd zijn bijna alle bladeren gevallen, mijn tuin lag onder een geel en oranje dekentje. Ik had heel wat de vegen! Het is tijd voor de maanden binnenshuis, op de bank, pot thee, dekentje over, boekje erbij....

Mijn nieuwste internetontdekking over boeken is de website Hebban. De naam stamt van de oudst bekende zin in het Nederlands: Hebban olla vogela nestas hagunnan hinase hic anda thu. Wat unbidan we nu? De woorden zijn rond 1075 opgeschreven door een onbekende monnik, vermoedelijk in Vlaanderen. Mooie keuze voor een boekenforum. 

Het is niet heel eenvoudig misschien om Nederlands te herkennen in de zin. Dat komt voor een deel doordat Nederlands een nogal bewegelijke taal is, beïnvloedbaar door talen uit de omgeving. En het was in de 11e eeuw vooral een spreektaal. De zin betekent zoiets als: Alle vogels zijn hun nesten begonnen, behalve jij en ik, wat doen we nu?

Terug naar de site. Hebban.nl is een forum voor boekliefhebbers. Leden houden bij welke boeken ze hebben gelezen, schrijven recensies en bespreken allerlei gevoelens en ideeën over boeken en lezen. Er zijn lijsten op de site van de meest populaire boeken van de afgelopen tijd en de redactie vraagt leden soms mee te doen aan het opstellen van zo'n lijst. 

De laatste lijst waaraan ik heb meegewerkt was een overzicht van de populairste kinderboeken. Iedereen kon de vijf mooiste opgeven. Het was leuk om terug te denken aan al die boeken waar ik zo van genoten heb: Kruistocht in spijkerbroek bijvoorbeeld, Anne van het groene huis, de Pitty-serie, Momo en de tijdspaarders, De meester van de zwarte molen. 

Tijdens een dinertje met mijn broer en zus vertelde ik over Hebban en de kinderboekenlijst. We haalden allerlei herinneringen op aan bijzonder boeken. Hoe dol we waren op Pluk van de Petteflet, bijvoorbeeld en hoe mijn broer van onze ouders moest wachten tot hij oud genoeg was (14 jaar) om de boeken van Lou de Jong over de Tweede Wereldoorlog te mogen lezen.  Mijn broer en zus vonden allebei de trilogie van Thea Beckman beter dan Kruistocht in spijkerbroek. En dat was weer een heel gesprek op zich. 

Sinds 2011 houd ik, met tussenpozen, een boekenboek bij. Over ieder boek dat ik gelezen heb, schrijf ik een kort verslagje. In het begin beschreef ik ook films, lezingen en tentoonstellingen, maar dat is een beetje weggevallen. Terugkijkend, zou het leuk zijn om dat weer te doen. Iedere keer als ik een boek in het boekenboek opneem, sta ik stil bij wat ik gelezen heb en wat ik er eigenlijk van vind. Die korte tekstjes na een paar jaar teruglezen, is een leuke gang langs memory lane. Nu is daar Hebban bijgekomen. Als ik aangeef dat ik een boek gelezen heb, kan ik het sterren geven, van één tot vijf. Het is ook te zien hoe anderen het boek hebben beoordeeld. Ik vind het heel vermakelijk en stimulerend.

Er is op Hebban.nl ook een zogenaamde challenge. Je geeft op hoeveel boeken je wilt lezen in een jaar en iedere keer als je een boek gelezen hebt, loopt het percentage van je challenge op. Ik ben nu op 74%. Mijn doel voor dit jaar, 48 boeken (dus 4 per maand,) ga ik niet halen. Ik bleef wekenlang steken in 'Land van Herkomst' van E. du Perron. Het irriteerde me wat dat ik mijn doel niet zou halen. Daarover heb ik een vraag op het forum gezet. Ik wilde weten hoe andere mensen zich voelden als ze hun challenge niet haalden. Iedereen gaat er weer anders mee om en het was een leuke discussie. Vooral om te zien wat lezen voor andere mensen betekent. 

Op dit moment lees ik een oude studie naar de verhoudingen in een dorpje in de Alblasserwaard: En boven de polder de hemel, heet het. Heel boeiend. E. du Perron is terug in de openbare bibliotheek. Ongetwijfeld een prachtig boek, maar niet voor mij. Na het boek over de polder staat een biografie van Erasmus op mijn lijstje. En tijdens de kerstdagen wil ik de Christuslegenden van Selma Lagerlöf lezen. Of er verder nog iets tussendoor kan, weet ik nog niet. Een vriendin raadde me 'Daar waar de rivierkreeften zingen' aan. Die staat ook steeds hoog in de Hebban-ranglijsten. Dus, wie weet. Er zijn nog genoeg dagen om lekker op de bank te kruipen.

Voor de lezers onder mijn lezers: neem eens een kijkje. Samen lezen en praten over boeken is heel stimulerend. Wie weet is het een goed plan voor volgend jaar...


Foto: creative commons

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...