dinsdag 22 november 2022

Wintervoorraad: paddenstoelen


Je hebt ze in allerlei soorten en maten: preppers. Ik vermaak me soms met het kijken naar hun video's. De kasten vol voedsel en brandhout, rugtassen die klaar staan om snel op de vlucht te kunnen slaan en... helaas ook wapens om het huis en de familie te verdedigen. Ik verbaas me vooral over doomsdaypreppers. Ze doen er van alles aan om te kunnen overleven als de wereld vergaat. Wie wil dat nou?

Los daarvan boeien de video's me. Ik heb al vaker geschreven over mijn verlangen naar een soort autarkie en ecologisch leven. Met mijn groentetuin, mijn kas, het inmaken, mijn groentedroger en mijn solaroven kom ik in de buurt van een prepper. Je zou kunnen zeggen dat vroeger heel veel mensen prepper waren. Iedereen, die het zich kon veroorloven, maakte groenten in uit de tuin en droogde bonen, vlees en kruiden. Mensen waren veel meer zelfvoorzienend dan nu en dat is waar preppers ook doen; ze bereiden zich voor op het moment waarop ze zichzelf moeten redden. 

Je moet even door de uiterst sombere of dreigende voorspellingen over het instorten van de wereld heen kijken, want er komen meestal leuke tips. Daar leer ik zo nu en dan toch nog van. Deze keer ging het in een filmpje van city*prepper over het nut van gedroogde paddenstoelen. Vooral shiitakes waren volgens hem heel gezond en voedzaam. Maar... en dat is een probleem, paddenstoelen nemen geweldig veel ruimte in. Hij had er poeder van gemaakt. Nog steeds voedzaam en heel veel paddenstoelen passen ineens in een kleine pot. 

Ik vind shiitakes heel lekker van smaak, maar ze blijven altijd een beetje sponzig. Voor mij was dit poeder dus een mooie oplossing. Ik kocht een grote zak gedroogde shiitakes bij de toko en vermaalde ze in het oude rode koffiemolentje van mijn moeder. Het is een Braun-machientje. Ze had het al toen ik een jaar of 10 was. Het is dus al ruim 40 jaar oud en doet het nog steeds prima. 

Het poeder is nu een smaakmaker waar ik komende tijd mee wil experimenteren. Kan ik het toevoegen aan bouillon voor een makkelijke soep? Kan het in roomsaus over de pasta? Wat gebeurt er met de smaak van hartige scones of brood als ik dit poeder toevoeg? En voegt het toe aan de smaak van een omelet zoals champignons dat altijd doen? Ik zal het ontdekken en laat het later in het jaar (of volgend jaar) nog wel weten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...