donderdag 22 december 2022

Gekregen, gevonden en gekocht (herfst 2022) - rijkdom!


Het blijft boeiend om deze overzichten bij te houden. Wat ik heb gevonden, gekregen of gekocht. Het geeft steeds opnieuw een gevoel van rijkdom. 

Gekregen:

Als vriendinnen komen eten, krijg ik vaak kleine cadeautjes. Van één van hen kreeg ik een courgette uit eigen tuin. En een prachtig bosje kruiden, ook uit eigen tuin. Een andere vriendin nam een mooie amaryllis mee. Ik hoop de bol over te houden en nog regelmatig van de mooie bloemen te genieten. 

Ieder jaar krijg ik appels en peren uit de boomgaard van mijn schoonmoeder. Een heerlijke voorraad om mijn cottage-liefde op uit te leven. 

Omdat ik een tijdje behoorlijk ziek was, stuurden mijn broers en zussen me een bloemstuk. Er zitten twee hyacinten in. Ik kan er dus nog een tijd van genieten. 

Van een familielid van de domina naar wie ik onderzoek doe, kreeg ik foto's, twee handgeschreven preken, een aantal boeken en haar vulpen. Het was een historisch moment voor me iets zo persoonlijks in handen te hebben. 

Een vriend van mij, met wie ik het genoegen van historisch onderzoek deel, gaf me een biografie van  Erasmus. Hij vond het een goed boek en raadde het met vooral aan vanwege de schrijfstijl. De manier waarop biografieën geschreven zijn, boeit me enorm. Uiteindelijk wil ik er zelf een schrijven. Het moet een fijn leesbaar boek worden. Dat is de uitdaging. Voor hem is het boek over eten met Erasmus dat ik heb gegeven dit seizoen. 

Gevonden:

Wandelend van de supermarkt naar huis, zag ik kapotte waaltjes tussen de struiken liggen. Te zien aan kleine bobbeltjes in de hoek van de stenen, waren ze van dezelfde productie als ik al in mijn kas heb liggen. Ik ben teruggefietst om de grootste stenen op te halen. Ik kan aan de randen van mijn terrasje in de kas aanvullen. Zo verbeter ik stap voor stap mijn kas. 

Eén keer toen ik spullen naar de weggeefkast bracht, zag ik een moestuinboek. Dat heb ik meegenomen omdat er altijd wel een leuke tip te vinden is in zo'n boek. Deze winter kan ik er gebruik van maken om de tuin opnieuw in te richten. Als er niks nuttigs in staat, kan ik het boek altijd nog terug leggen in de buurtkast.

Gekocht:

Voor de koude dagen heb ik een nieuw vloerkleed gekocht. Er lag al jaren een sisal kleed in de woonkamer. Dat is heel stoffig en het was intussen behoorlijk versleten. En nu de koude, dure dagen er aan kwamen, leek een lekker warm kleed me een goed idee. Ik kocht een wit, wollen kleed. Het is heerlijk zacht aan mijn voeten en de kamer is een stuk lichter. In alle opzichten is het een goede aankoop. 

Terug van vakantie in september, en van drie nachten in een fijn hotel, kwam ik er achter dat mijn matras wel heel hard was. Ik vond het niet nodig om een heel nieuw matras te kopen. Een oplegmatras is dan een goede optie. Nu slaap ik heerlijk warm en zacht. De hoes van het oplegmatras is wasbaar. Dat is nog een extra voordeel. 

Ik wil al langer een weckketel. Ergens tijdens dit seizoen was de ketel die ik wilde hebben in de aanbieding. Dus heb ik er een gekocht. In het nieuwe tuinseizoen hoop ik veel tomatensaus in te maken en soepen. Wat ik verder ga doen, weet ik nog niet. Maar het is een nieuwe ontdekkingstocht in de cottage. 

Ik had al tijden een schuurmachine te leen. Maar de eigenaresse wilde zelf gaan klussen. Ik heb nog wel een paar deuren onder handen te nemen, en de trap. Dus heb ik even gewacht op een aanbieding en toen een mooie Bosc*h schuurmachine gekocht. Deze kerstvakantie neem ik een van de deuren onder handen. 

Een klein bezoekje aan de kringloop: een hoge slanke koffiepot voor bij mijn serviesverzameling. De oude pot is kapot gevallen. Het is dus een vervanging, niet iets nieuws. En ik kocht een mooi paars jasje. 

Voor mijn doen zijn het veel uitgaven en vooral grote uitgaven, maar nodig en ik zal er nog veel van genieten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...