donderdag 6 februari 2020

Jubeljaar - januari


Een half jubeljaar is voorbij gegaan. Het gaat snel en het bevalt met goed. Het is in wezen een onderzoek naar wat ik mooi, leuk of prettig vind voor het vervolg van mijn leven. De tweede helft, zeg maar. Rust houden en terug- en vooruitkijken. Nu is het nog druk, maar vanaf maart kan ik het met heel veel aandacht doen.

In de cottage

De winter is niet echt een tijd voor de cottage. Ik maakte kool en bonen in. Daar schrijf ik nog wel over.

Ik wil mijn voorraad wat onder handen nemen deze winter. Ik heb wel heel veel voor één persoon. Dat lukt heel aardig. In verband met incidenteel muzenbezoek heb ik alle voorraad in afgesloten plastic bakken en daar begint wat ruimte in ontstaan.

Gelukkig beginnen in januari de tuinplannen weer. Ik heb de eerste schets gemaakt. In februari komt de rest.

De Parisienne

Ik ging met vriendinnen naar een voorstelling in een schip. Vroeger was dit het schip Theater te water en de eigenaar vertelde de geschiedenis van het schip en de manier waarop hij het in handen had gekregen. Hij was een goed verteller die de sfeer van zijn studiejaren voelbaar wist te maken, afgewisseld met zelfgeschreven liedjes. Het was leuk.

Ik schreef al over de inmaaktentoonstelling. Daarnaast bezocht ik nog een tentoonstelling in het Noordelijk Scheepvaartmuseum over rampen en dood op zee. Ik deed dit voor mijn zus, die graag wilde weten of het zin had om voor deze tentoonstelling naar me toe te komen. Ik vond de tentoonstelling goed, veelzijdig en informatief, maar het verhaal bood niet de informatie die mijn zus wilde hebben. Het leukste onderdeel was het logboek van een scheepsarts op een VOCschip. Hij kon een uitbraak van scheurbuik stoppen door zure pruimen uit te delen. Wel waren er toen al 5 bemanningsleden dood. We weten dat het veel erger kon zijn.

Over mijn optreden schreef ik ook al. Een aantal jaren geleden heb ik podiumvrees opgelopen. Daar probeer ik overheen te komen en dat gaat redelijk goed. Ik weet nog niet of ik verder ga met zingen voor publiek. Het lijkt me heel leuk, maar dan moet de angst iets verder afnemen.

Ik ben begonnen in een boek met brieven van de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo. Eind dit jaar komen haar werken naar het Drents Museum in Assen. Ik wil die tentoonstelling zeker bezoeken. Dit is alvast wat voorbereiding.

Leven met anderen
Na een ontmoeting met een vriend die ik tijden niet gezien had en met wie dat niet uitmaakt, heb ik nagedacht over vriendschap. En vooral het verschil tussen vriendschap en gezelschap. Dat maakt wel uit in hoe ik met de mensen om me heen verder ga. En heel bijzonder is dat een paar van mijn broers en zussen vallen binnen mijn gedachten over vriendschap.

Verder blijven er nog steeds de zieken in mijn omgeving. We hebben regelmatig even contact. Verbetering is er niet echt, maar dat wisten we.

Schoonheid

Het oude museum in Appingedam waar de inmaaktentoonstelling was, verraste me. Soms kun je jaren van plan zijn eens ergens te gaan kijken, maar het komt er steeds niet van. En als je er dan komt, is blijkt het mooier te zijn dan je gedacht had. De foto van het tegeltje bovenaan deze blog heb ik in het museum Stad Appingedam gemaakt. Het gebouw is echt heel bijzonder. Mocht je er een keer naar toe gaan: laat je even rondleiden door een vrijwilliger, dan zie je echt meer.


1 opmerking:

  1. Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

    Plus, getting it set up is as simple as 1-2-3!

    Here are the steps to make it work...

    STEP 1. Choose affiliate products the system will advertise
    STEP 2. Add push button traffic (it takes JUST 2 minutes)
    STEP 3. See how the system explode your list and sell your affiliate products all by itself!

    Do you want to start making money?

    Click here to make money with the system

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...