donderdag 29 augustus 2019

Op ontdekkingstocht



Deze zomer las ik een biografie van Alexander von Humboldt een ontdekkingsreigers rond 1800. Hij was de wetenschapper die de klimaatzones definieerde die we nu nog steeds gebruiken. Hij is een zeer interessante man. Door hem is mijn interesse gewekt in cartografie. En alsof het voor me geregeld is, zijn er drie tentoonstellingen bij mij in de buurt. Dat is een mooie uitnodiging, juist dit jaar. 

Gozewinus Acker Stratingh was een arts en historicus die zich in 1830 boog over het samenstellen van een kaart met grondsoorten van de provincie Groningen. De tentoonstelling was klein, mooi vormgegeven en sfeervol in het prachtige oude Noordelijk Scheepvaartmuseum. Wat me vooral aansprak was de beschrijving van de methode waarop Acker Stratingh aan zijn gegevens kwam. Hij  knipte de kaart van Groningen in stukken langs de grenzen van de toenmalige gemeenten en stuurde de stukken naar de burgemeesters met de vraag of zij de grondsoort wilde inkleuren. Toen alles binnen was, puzzelde hij de kaart in elkaar en had hij een mooi overzicht. 


De puzzelstukjes

De tweede tentoonstelling gaat over een veel bekendere Groninger die zich met kaarten maken bezig hield, aardrijkskundeleraar Bos, de naamgever van de Bosatlas. De eerste kwam uit rond 1870 en hij maakte 15 updates van de atlas voor hij overleed. Dat is nog wel een bijzonder verhaal (als het waar is). De uitgever, Wolters, gaf Bos een reis naar Indië cadeau in 1902 om hem te bedanken voor al zijn werk. Uit voorzorg voor een reis naar de tropen, liet Bos zijn blinde darm verwijderen. Dat was wel gebruikelijk in die tijd. Helaas overleed hij aan de gevolgen van de operatie en heeft hij Indië nooit gezien.

De Bosatlas is een begrip en is er over allerlei onderwerpen en vormen, er is ook een Boskabouter, een miniatlasje. Ook waren er kunstwerken gemaakt van kaarten, zoals de kimono hieronder. Het was een leuke tentoonstelling. We kwamen nog een uitspraak tegen van Von Humboldt. De strekking van daarvan was dat je alleen moet laten zien wat mensen moeten weten, geen overvolle kaarten maar precies die informatie opnemen die nodig is. Toch leuk dat ik de aanleiding voor mijn tentoonstellingsbezoek, Von Humboldt, daar ook weer terug zag. Verrassingen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...