zondag 16 december 2018


Sneeuw! De eerste witte dag van het jaar. Het hing gisteren al in de lucht: lekker prikkende kou op mijn wangen. Precies het goede moment om mijn huis in te richten voor de kerst. Dit jaar ben ik thuis. Meestal vier ik kerst met anderen, maar dit jaar ben ik hier. Als ik niet thuis ben, maak ik niet zoveel werk van de versiering. Nu heb ik er de tijd voor genomen. 

Ik heb mijn mooie marmeren schoorsteenmantel versierd met lichtjes, kerstballen en dennenappels. De laatsten heb ik eerst behandeld. Ik heb ze in witte verf gedoopt en daarna deels geverfd met koperkleurige verf. De kerstballen zijn in allerlei bruin- en cremetinten en in verschillende vormen. Tussen de versiering staan dit jaar de adventskaarsen. Vandaag is nummer drie aan de beurt. 

Het verven van de dennenappels was verrassend. Toen ik ze in de verf had gedoopt, gingen ze dicht! Ik was nogal teleurgesteld. Zo wilde ik ze niet in mijn versiering hebben. Kennelijk gebeurt dat als ze nat worden. Dat had ik niet verwacht. Ze lagen al ruim een jaar in mijn schuur en ik dacht dat ze intussen wel dood waren. Dit mechanisme blijft blijkbaar. Ze zijn open gegaan toen ze weer droog waren en nu liggen ze zacht te glimmen in het licht van de kleine kerstlampjes en de kaarsen.

En in mijn vensterbank heb ik twee Franse vasen gezet met een grote bolkaars en groenversiering. Het groen komt uit mijn eigen tuin. Naar buiten stappen met mijn snoeischaar en hier en daar een mooie tak en mooi blad vinden en dat mee naar binnen nemen voor de versiering van mijn huis, ik vind het heerlijk. 

Hoe versier jij je huis?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...