vrijdag 2 november 2018

Gekregen, gevonden, gekocht en gegeven 9


Dit is mijn laatste gekregen, gevonden, gekocht en gegeven. Ik heb besloten dat ik mijn lijstjes ga splitsen naar wat binnenkomt en wat weggaat. Er blijven dus wel lijstjes, omdat ze me een gevoel van rijkdom geven. Ik ben er eigenlijk al mee begonnen met de posts over cadeautjes aan Clair en Sabina

Er komt een Gekregen, gevonden en gekocht en een Gegeven en weggedaan. Nu mijn opruimactie wat is tegengevallen, wil ik opruimen (en vooral wegdoen) een vast onderdeel maken van mijn huishouding. Ik hoop dat dat beter werkt. Het is in ieder geval het proberen waard. En ongemerkt heb ik mijn eerste plan voor 2019.

Gekregen

Boeken
Een schrijfster gaf een lezing in het centrum waar ik werk. Ze vertelde me dat er binnenkort een nieuw boek van haar zou uitkomen. Tot mijn verrassing vond ik het een paar weken later in de bus. Een man met wie ik samenwerk, heeft een heel bijzondere levensloop gehad. Bijzonder genoeg om er een boek over te schrijven. Bij een van onze overleggen nam hij het boek voor me mee. Ik vond het een hele eer dat hij me zo uitnodigde om zijn levensloop te leren kennen en dus hem.
Een derde persoon stuurde me een boek van hemzelf, zodat ik iets te lezen had nu ik een tijdje thuis ben om aan te sterken.

'Antiek'
Een vrouw met wie ik vaak samenwerk, ruimde het huis van haar overleden schoonmoeder op en vond een oud asbakje. Het werd gebruikt door de studenten die lid waren van de Groninger Vrouwen Studentenvereniging Magna Pete. Ze weet dat ik zo nu en dan een sigaar rook, vooral als het mooi weer is. En ze weet dat ik erg thuis ben in de vrouwengeschiedenis. Ze heeft me er een groot plezier mee gedaan. Het was in gebruik in de jaren '6o. Echt antiek is het dus niet, maar wel oud ... en bijzonder.

Kaarten
Nu ik ziek thuis ben, komen er kaartjes. Niet dagelijks maar ze komen toch. Het blijft bijzonder, een kaartje in de bus in het tijdperk van whatsapp en email. Ik stuur zelf zo nu en dan ook wat omdat ik weet hoe zeer je mensen er een plezier mee doet.

Fruit en noten
In de tuin van mijn voormalige schoonouders was het een rijkdom aan fruit en walnoten dit jaar. Ze belden me om te vragen of ik wat wilde hebben: natuurlijk. Ik kwam een kopje koffie drinken en bijpraten en ging met een mand vol fruit en een tas vol noten naar huis. Over het inmaken van dit fruit schrijf ik nog. De noten liggen op een rijtje te drogen op mijn radiator. Het ziet er heel grappig uit. Overigens... ik heb nooit geweten dat 'verse' walnoten zo lekker zijn!


Gekocht

Kringloop
Mijn belangrijkst aankoop was mijn tafel. Hier schreef ik al eerder over. Als je goed kijkt op de foto, zie je het asbakje liggen. Het is dat kleine koperen dingetje met een houten steel.

Verder kocht ik in de kringloop een prachtig rood jasje. 5,00 Kostte het. Op dit moment is rood op rood erg in de mode. Vorig jaar kocht ik een rode jurk voor 7,50. Voor 12,50 in de kringloop ben ik ineens heel hip en modern. Dat is ook wel eens leuk.



Ik vond ook nog een emaille maatkannetje. Ik wil eigenlijk mijn plastic literkan vervangen door een van glas. Die heb ik nog niet gevonden, maar dit kannetje is eerst ook prima. Het geeft een gezellige landelijke sfeer aan mijn keuken. Dat is ook wat waard. En voor 2,00 kon ik er niet veel fout aan doen.

Nieuw
Ik kocht een nepbond jas of eigenlijk meer van teddybeerstof. Groen is-ie. Ik heb een mooie sjaal met bloemen en takken erop geborduurd. Dat staat prachtig. De jas was in de uitverkoop voor 30,00. Ik kan weer even heerlijk warm verder deze winter.

Tijdens een snuffelsessie in de boekwinkel vond ik een boek over het goede leven waar ik later nog over zal schrijven. Het zijn 52 tips over het goede leven op basis van wetenschappelijk onderzoek, de visie van de Stoicijnen en beleggingstheorieën. De schrijver is een mij onbekende Zwitser, zakenman en piloot. Ik vond het alles bij elkaar een intrigerende combinatie, dus heb ik het boek gekocht. En dat bleek een goed idee. Jullie horen er nog van.

Gegeven
Ik heb vooral tijd gegeven. Mijn lieve vriendin Hanneke is net 85 geworden. Ze is weduwe sinds ruim een jaar en het valt haar zwaar. Na zoveel jaren samen met haar dierbare man, moet ze echt zoeken naar zin voor haar leven. Ik heb haar zien verouderen in de afgelopen tijd. Ze heeft heel weinig energie en gaat snel achteruit.
Mijn tijd is voor haar. Ze vindt het nog steeds heel leuk om een eindje te gaan rijden en dan ergens iets te drinken of te eten. Dat doen we dus. We zijn warme choco gaan drinken, hebben koffie met een warme wafel en kersen gehad en ons laatste bezoek was aan een restaurant in het midden van de provincie. Ons volgende plan is koffie drinken met uitzicht op de Wadden.

De afgelopen tijd vond ik eerlijk gezegd niks. Ik was er met mijn hoofd niet bij, waarschijnlijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...