woensdag 28 november 2018

Crockpot


Mijn nieuwe keukenhulpje is een kleine crockpot. Het zat al een tijd in mijn achterhoofd dat ik er ooit een wilde hebben. Ik wil zo min mogelijk gas gebruiken in mijn huis en koken in de crockpot is een van de manieren om je eten klaar te maken zonder gas. Wie mijn blog wat langer volgt, weet dat ik ook heb ge-experimenteerd met koken op hout of op olie. Het hout is gebleven. Op olie kook ik weinig meer. Het petroleumstel gebruik ik vooral voor het maken van kaarsen.

Crockpot is eigenlijk een merknaam voor de slowcooker. De crockpot is uitgevonden door Irving Naxon. Deze Joodse man zag de moeite die zijn moeder moest doen voor het bereiden een maaltijd tijdens Sabbath. Zij mocht dan niet werken en toch moest ze koken. Doordat de slowcooker het eten langzaam gaart, kon zij vrijdag het eten opzetten en het rustig tot zaterdag laten pruttelen.

Mijn zus heeft me voor mijn verjaardag een slow-kookboek cadeau gedaan. Ieder recept heeft een variant voor de crockpot. Ik koos een Marokkaanse stoofschotel met aubergine, courgette, tomaat en kikkererwten. Vier uur stond de pot te pruttelen en daarna had ik een heerlijke maaltijd. Of in mijn geval een paar maaltijden.

Ik maakte met het vocht een een deel van de groente een heerlijke risotto. Een ander deel ging door de pasta met kaas er overheen en salade erbij. Met de rest maakte ik een bonenschotel met rijst. Als ik nog iets over had gehad, was het tomatensoep geworden. Zolang je niet teveel kruiden door de basissaus doet, kun je er nog alle kanten mee op. Dille door de risotto, italiaanse kruiden door de pastasaus en chilipoeder, komijn en koriander door de bonenschotel. Het is dezelfde basis, maar ik eet drie totaal verschillende maaltijden.

Als ik een drukke week aan zie komen, maak ik nu een eenvoudiger saus. Tomaten uit blik, gedroogde ui, gedroogde knoflook en stukjes geroosterde paprika uit een pot. Dat laat ik een tijd pruttelen. Het hoeft geen uren, want alles is al klaar. Het betekent dat ik minimaal drie dagen saus heb. Een keer voor pasta, een keer voor couscous (met Ras el Hanout en kikkererwten) en een keer voor een bonenschotel. Het zijn niet de gezondste maaltijden. Vers is altijd beter, maar het is een goed alternatief.

Ik heb de kleinste crockpot gekocht die er was, groot genoeg voor 1 persoon. Met een schaal vol kan ik drie keer ruim eten. Ik heb ontdekt op Youtube dat je brood kunt bakken in de slowcooker. Dat wordt mijn volgende experiment in de crockpot. Wie weet kan ik binnenkort mijn broodbakmachine weggeven.

Heeft iemand belangstelling? Stuur even een reactie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...