zaterdag 17 november 2018

Franse vrijdagen (een update)


Het goede leven Franse stijl, ik schreef er al eerder over: een stijlvolle maaltijd met kleine porties verdeeld over een paar gangen. Hoe heerlijk ik het ook vind, het is een beetje weggezakt. Door de dagelijkse drukte ik ben in het koken teruggevallen op mijn standaardrecepten. Dan eet ik nog steeds heel lekker, maar het is toch anders.

Met mijn drukke programma van de afgelopen tijd bleek het ondoenlijk regelmatig op de Franse manier  te blijven eten.Vreemd is dat: zelfs dingen die we heel fijn vinden en die ons goed doen laten we versloffen als er andere verplichtingen zijn. Gelukkig is het nooit te laat om opnieuw te beginnen, aangepast en wel. 

Vrijdag is nu mijn avond van de Franse maaltijd. Daar luid ik mijn weekend mee in en dat wil ik blijven doen. Een paar voorbeelden van mijn menu's van de afgelopen tijd:

Het wintermenu
  • Pastinaaksoep met cantarellen: een restje van een high tea die ik georganiseerd heb voor een groep vrouwen op mijn werk.
  • Notentortelini met spinazie-pestosaus met room .
  • Kerstomaten minimozarella salade met bosui en dille en een dressing van olijfolie en balsamico
  • Stoofpeertje met stukje Blue d'Auvergne.
  • Een glas Montepulciano
  • Koffie met een stukje pure chocola

Mijn oudhollandse menu
  • Soep van peterseliewortel
  • Aardappel-knolselderijpuree met sperciebonen en kampersteur (gekookte eieren in mosterdsaus, een oud Hanzerecept.)
  • Yoghurt met appel, rozijn en kaneel
  • Thee

Het menu met een mediterrane tint
  • Drie ravioli's met spinazie en ricotta met een sausje van pesto en geroosterde pijnboompitten
  • Gebakken camembert met rode vruchtensaus en een groene sla met notendressing
  • Fruitmousse van mango en banaan met een lepel Griekse yoghurt
  • Koffie en een paar kaneelamandelen.

Ik wil nog een paar opmerkingen maken bij deze menu's:
Ik houd natuurlijk ingredienten over met de kleine hoeveelheden. Kleinere verpakkingen, van bijvoorbeel ravioli's, zijn er vaak niet. De rest verwerk ik in mijn menu van het weekend of de volgende week. 

De kaneelamandelen kan ik los kopen bij de snoepwinkel naast mijn kantoor. Reuze handig: ik haal niet te veel zoet in huis en kan toch mijn feestelijke maaltijden eten. Misschien een tip om eens te onderzoeken in de snoepwinkel bij jou in de buurt? 

Soep van peterseliewortel vond ik geen goed idee. Het beste kun je het combineren met pastinaak of aardappel. Pure peterseliewortel smaakt niet alleen heel pregnant, maar heeft ook een soort verdovend effect in je mond. Niet echt prettig.

De fruitmousse is echt mijn nieuwste ontdekking. Ik laat een diepvriespakje fruit ontdooien en uitlekken. Ik pureer het fruit en een banaan met de staafmixer. Zo ontstaat de mousse. Daar een beetje yoghurt bij en je hebt een heerlijk dessert. De rest van de mousse meng ik met yoghurt en melk tot een smoothie, die twee potjes vult. Twee heerlijke snacks voor mijn werk of een mooi ontbijt, gemengd met gewelde havermout. Hier ga ik zeker nog mee experimenteren: peer, honing, walnoot? Appel, rozijn, kaneel?

Ik heb er zin in.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...