vrijdag 14 april 2023

Paasbrunch - asperges en aardbei



Ik houd niet van het commerciële paasfeest, sowieso niet van commercie. Ik ben meer van de Mattheus Passion dan van de paashaas. Het stoort me dat alle feestdagen 'vreetpartijen' zijn geworden. Kijk maar eens op de sites van restaurants die paasbrunches of paasdiners serveren of in de tijdschriften van de supermarkten. Het is een belachelijke overdaad. Ik doe er liever niet aan mee.

Voor het eerst in jaren ga ik naar een paasbrunch bij een van mijn vriendinnen. Ik moet ook iets meenemen. Ik ben zo lang niet met dit soort dingen bezig geweest, dat ik echt even moest uitzoeken wat een paasbrunch is. Daardoor kwam ik op de extravagante sites van de restaurants. Ik koos voor iets met asperges en iets met aardbeien. 

Mijn vriendin eet wel vis en ik soms ook. Dus ik koos voor een aspergequiche met forel. Bij een andere vriendin kreeg ik een tijdje geleden Eton mess als toetje. Dat leek me lekker om te maken voor deze brunch. Ik maakte met opzet kleine porties. Bij dit soort recepten gaat het om de smaak, niet om de hoeveelheid. Ik wil er een fijnproeverij van maken: genieten van heerlijke smaken in kleine hoeveelheden met liefde gemaakt. Mijn vriendin denkt er net zo over. 

Dit heb ik gemaakt:

Aspergetaart
*    bladerdeeg (twee bladen)
*    groene asperges (4 stuks)
*    forel (50 gram)
   eieren (2 stuks)
*    gedroogde dille (theelepel)
*    zout en peper
*    lente-ui (van 1 het witte onderstuk)

De ui en stukjes forel met zout peper en dille bakken in een koekenpan. De asperges kort koken en laten afkoelen. Een kleine taartvorm met bladerdeeg bekleden en daarin het ui-vismengsel scheppen. De eieren kloppen en er overheen gieten. Daarna de aspergepunten in een stervorm op de taart leggen. Ik heb de taart 40 minuten gebakken op 150 graden in mijn kleine toasteroventje. 

Eton mess met aardbei
*    meringue
*    aardbeien uit de vriezer
*    slagroom

De aardbeien koken tot er een dikke saus ontstaat en dan laten afkoelen. De meringue verkruimelen en in een glas scheppen, daarna een laagje aardbeien en een laagje geklopte slagroom. Twee laagjes maken en nog een klein schepje aardbei als afsluiting. Ik had mooie, kristallen coupes gekozen voor de Eton mess. Het zag er prachtig uit.

Mijn vriendin maakte Oeufs cocotte. Een ei in een ovenschaaltje met kaas en wat je verder nog lekker vindt. Zij koos een cherrytomaatje en wat bladgroen, waaronder daslook. Het zag er bijzonder feestelijk uit. Ze had het nog nooit eerder gemaakt en vond het een ontzettend leuk en makkelijk recept. Ik denk dat in de toekomst diverse gasten bij haar zo'n leuk ovenschaaltje voorgezet zullen krijgen. 

Ze had nog een fles bubbels zonder alcohol cadeau gekregen. Die hebben we ontkurkt en ervan genoten. Zo kan het ook met Pasen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...